Skeeleren en de kunst van het vallen

Hoewel je natuurlijk probeert te blijven staan ontkom je er niet aan dat je vroeg of laat een keer zult vallen tijdens het skeeleren.

Of je nu een beginnende skeeleraar, gevorderde fanatiekeling of zelfs een professionele skeeleraar bent, iedereen komt een keer ten val.

Nu kunnen we dit gegeven onder het tapijt vegen en te zijner tijd zien hoe we terecht komen, maar is het niet beter om te leren hoe je het beste kunt vallen?

JE MOET LEREN VALLEN

Vallen met skeelerenNaar mijn mening zou iedere skeeleraar en inline-skater op de hoogte moeten zijn van de beste valtechnieken op skeelers om (ernstige) blessures te voorkomen.

Want een valpartij zit natuurlijk in een klein hoekje en hoeft je niet per se te overkomen omdat je de skeelertechniek nog niet geheel onder de knie hebt, maar je kunt ook ten val komen buiten jouw schuld door bijvoorbeeld een mede-skeeleraar of slecht wegdek.

Niemand houdt van vallen, maar als je wel valt dan wil ik je in dit artikel technieken leren hoe je “slim” kunt vallen en (hopelijk) meteen weer op kunt staan.

GOED VALLEN MET SKEELEREN

Samen met het plezier, de fysieke en sociale voordelen van de skeelersport is er ook een harde keerzijde, namelijk de kans om te vallen tijdens het skeeleren.

Als je deze mogelijkheid niet uit de weg gaat en accepteert dat dit erbij hoort kun je ook de juiste voorzorgsmaatregelen nemen om veilig te kunnen skeeleren.

Voorover vallen of achterover vallen?

  • Achterover vallen is gevaarlijk voor je hoofd, rug, heupen en stuitje
  • Voorover vallen kan je gezicht, armen, handen en knieën verwonden

DE JUISTE VALTECHNIEK

Vang je val niet op met je handenJe kunt het beste met je lichaam licht voorover vallen waarbij je je armen, ribbenkast en je hoofd zover mogelijk van het asfalt houdt.

Probeer met de zijkant van je bips en dij de val op te vangen, let op gebruik niet het midden van je achterwerk om de val op te vangen anders heb je grote kans dat je je staartbeen blesseert.

Je dijbeen is het grootste en sterkste bot van je hele lichaam en aangezien het wordt omringd met veel spieren en bindweefsel is het het beste lichaamsdeel om op te landen tijdens een valpartij.

Vang je val niet met je handen op

Hoewel het een natuurlijke reactie is wil ik je toch aanraden om je val niet met je handen op te vangen.

Je polsbeschermers (die draag je toch wel?) zullen de klap wel grotendeels opvangen en de kans op een blessure verkleinen, maar toch is het niet ideaal.

Dus leer jezelf niet aan om je handen meteen vooruit te werpen als je valt, dit kan je veel blessures schelen, ook in het normale leven zonder wielen.

DRAAG ALTIJD EEN SKEELERHELM EN POLSBESCHERMERS

Vrouw met skeelerhelmIk kan het niet vaak genoeg benadrukken maar draag altijd een skeelerhelm als je gaat skeeleren. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het dragen van een helm tijdens een val de kans op hersenletsel met 85% vermindert.

Ook is het belangrijk om altijd polsbeschermers te dragen omdat, zoals je hierboven al kon lezen, het een natuurlijke reactie is om je handen uit te strekken als je valt.

Daarnaast is het aan te raden om knie- en elleboogbeschermer te dragen, maar deze vind ik persoonlijk vaak in de weg zitten en minder belangrijk dan een helm en polsbeschermers.

GEWELDIGE VAL BESTAAT NIET, GOEDE VAL WEL

Je zult nooit geweldig vallen en er bestaan ook geen ge-wel-di-ge valtechnieken, maar wel relatief goede vallen.

De basisingrediënten van een goede val zijn: je blijft bij bewustzijn, je hebt niks gebroken, je hebt geen grote bulten of schaafwonden en je kunt verder skeeleren.

Dit is altijd de insteek voor iedereen die van skeeleren houdt, daarnaast leer je des te beter gaat skeeleren ook makkelijker een valpartij vermijden.

OEFEN DE KUNST VAN HET VALLEN

Valpartij met skatehelmOefening baart kunst wordt er vaak gezegd en dit is ook echt waar, zo zijn er verschillende manieren waarop je een val kunt oefenen.

Een goede val is een kunstwerkje op zich en net als elke goede kunstenaar moet je veel oefenen om de kunst van het vallen onder de knie te krijgen waardoor je geen blessures oploopt en je val er in sommige gevallen zelfs sierlijk uit kan zien.

Dit klinkt misschien een beetje vergezocht, maar als je een professionele skeeleraar ziet vallen – rollen – opstaan en weer verder skeeleren in een vloeiende beweging dan ziet dit er indrukwekkend en mooi uit.

Oefeningen om het vallen onder de knie te krijgen

  1. Probeer de valbeweging op skeelers na te bootsen zonder dat je skeelers draagt in het gras
  2. Oefen de val dit keer met skeelers aan maar zonder dat je rolt, dus vanuit stilstand
  3. Laat jezelf vallen terwijl je langzaam skeelert
  4. Probeer op een steeds hogere snelheid een veilige val te maken
  5. Als je een wedstrijdskeeleraar bent is het ook goed om te leren rollen na je val, hierdoor wordt de impactzone over je lichaam verdeeld en loop je minder schaafwonden op. Daarnaast sta je sneller weer op je benen en kun je (hopelijk) verder skeeleren.

WEES VOORBEREID OP EEN VAL EN AANVAARD HET RESULTAAT

Vallen en opstaan horen bij het leven op zich, maar ook zeker bij de skeelersport. Wees daarom niet té bang om te vallen en de consequenties die dit kan hebben maar geniet van de sport.

Natuurlijk is het wel goed om je goed voor te bereiden op een eventuele valpartij, dit kun je op de volgende manieren doen:

  • Draag altijd goede bescherming tijdens het skeeleren, vooral een helm en polsbeschermers
  • Leer jezelf zoveel mogelijk remtechnieken aan en een goede skeelertechniek zodat je in een gevaarlijke situatie direct kunt handelen.
  • Het hebben van kennis over mogelijke skeelerblessures kan ook goed van pas komen. Denk hierbij vooral aan schaafwonden en hoe je deze schaafwonden kunt verzorgen. De meeste skeelerblessures zijn erg klein en hoef je niks aan te doen, maar zorg ervoor dat je een ernstige blessure bij jezelf of een ander meteen kunt herkennen.

BEHEERS JIJ DE KUNST VAN HET VALLEN AL?

Valpartij tijdens skeelerenVallen is een belangrijk onderdeel van het skeeleren en inline-skaten en moet daarom geoefend worden om verder leed te voorkomen.

Leer jezelf goed vallen met de bovenstaande technieken dan zul je ook minder bang zijn op skeelers en ga je je vrijer bewegen op skates.

In de reacties hieronder kun je vertellen over jouw ergste valpartij en wellicht nog meer tips en tricks delen die ik nog niet heb genoemd.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar het dragen van een skeelerhelm en polsbeschermers is een echte must omdat je hier het vaakst op terecht zult komen bij een valpartij.

Ik wens je veel veilige kilometers op skeelers met zo weinig mogelijk valpartijen toe, maar in de tussentijd wil ik je vragen om even je e-mailadres achter te laten zodat ik je op de hoogte kan houden van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van skeeleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *