Omstandigheden

Skeeleren is als geen andere sport afhankelijk van de omstandigheden. Regen, wind, viezigheid op de weg en het wegdek zelf zijn zomaar enkele dingen waaraan je je techniek moet aanpassen.

Skeeleren in de regen

Inline-skaten in de regenRegen, als je in Nederland of België woont zul je vaak regen uit de lucht zien komen. Is het verstandig om te gaan skeeleren in de regen, of net na een regenbui?

Eerlijk gezegd moet ik nee zeggen, skeeleren in de regen is niet alleen lastig, maar kan ook nog eens gevaarlijk zijn.

De ondergrond waar je op skeelert kan door regen behoorlijk glad worden, waardoor je een grotere kans op valpartijen en blessures (vooral liesblessures) hebt.

Vooral klinkerwegen kunnen spekglad worden als ze nat zijn, maar ook asfalt wordt voor skeeleraars extreem glad in de regen.

Regenwielen

Het is verstandig om bij natte omstandigheden regenwielen in je skeelers te monteren, deze speciale regenwielen zijn minder hard en hebben een speciale coating waardoor je meer grip hebt op nat wegdek.

Nadeel is dat deze regenwielen behoorlijk duur zijn. De regenwielen van bekende inline-skate merken als MPC, Bont en Powerslide kosten allemaal rond de €20 per stuk.

Voor de gemiddelde recreant kost een setje van 8 regenwielen dus ongeveer €160 en dit is een forse prijs een paar keer in de regen skeeleren.

Skeelertechniek in de regen

Slechte omstandigheden voor skeelerenOf je nu op je gewone wielen rijdt of op regenwielen je moet hoe dan ook je skeelertechniek aanpassen aan het natte wegdek, zelfs met regenwielen blijft het soms glad.

Verstandig is om je houding te veranderen en iets minder diep door je knieën te gaan. Maar belangrijker is nog om je slag te verkorten en niet met je volle kracht af te zetten.

Probeer minder breed te rijden en je skeelers meer onder je lichaam te houden, hierdoor sta je ook tijdens je afzet rechter op je skeelers en wordt de kans op valpartijen kleiner.

Misschien overbodig om te vermelden, maar probeer ook de witte lijnen op de weg te vermijden. Deze belijning kan nog gladder worden dan het asfalt zelf als het regent.

Groot nadeel van skeeleren in de regen is het onderhoud van je skates. Meteen na je rit zul je de wielen en lagers uit elkaar moeten halen en stuk voor stuk schoonmaken.

Doe je dit niet dan roesten je lagers erg snel en rollen je skeelers minder goed, bovendien kun je dan een akelig piepgeluid gaan horen.

Wind

Ook de wind kan een grote rol spelen tijdens je skeelerrit, want hoe ga je nu het beste om met tegenwind of juist wind mee. Waarschijnlijk is omgaan met zijwind nog het lastigst.

Met tegenwind kun je het beste diep in de skeelerhouding duiken om zo aerodynamisch mogelijk onder de wind door rijden. Ook is het verstandig om met een kortere slag te gaan skeeleren, omdat je minder kunt ‘rollen’ tegen de wind in.

Meewind daarentegen is een compleet ander verhaal. Probeer met de wind in de rug je slagen zo lang mogelijk te maken omdat de wind je juist helpt om langer door te rollen.

Maar ga dit niet overdrijven, met de wind mee kun je misschien een halve minuut op één been rollen, maar ook nu zul je uiteindelijk tot stilstand komen.

Probeer een goed ritme te vinden waarin je optimaal gebruik maakt en geniet van de wind die je voortduwt, maar toch vaak genoeg afzet om je snelheid te behouden en eventueel op te voeren.

Zijwind

Skeeleren met zijwindNu zijwind, zoals ik al zei waarschijnlijk de lastigste wind, maar ook de meest voorkomende, want hoe vaak heb je nu de wind volledig tegen of volledig mee.

Een goede techniek om met zijwind om te gaan is om het ene been kort en scherp tegen de wind in te sturen, terwijl je op het andere been een langere slag maakt waarop je schuin van de wind rolt.

Om dit goed onder de knie te krijgen vereist enige oefening, maar toch nog een beetje meeliften op de wind, vergelijk het maar met zeilen.

Op de afbeelding hiernaast kun je duidelijk zien hoe de wind van rechts komt (dikke pijlen).

Tijdens het skeeleren maak ik steeds een korte slag met mijn rechter skeeler tegen de wind in (blauwe lijn), terwijl ik op mijn linker skeeler een lange slag van de wind af maak (rode lijn).

Wegdek

Mooi vlak en glad asfalt, stralend zonnetje en een licht briesje, ja zo kan iedereen wel skeeleren. Maar hoe pas je je aan als het wegdek minder wordt?

Helaas zul je tijdens een gemiddelde skeelertocht niet alleen mooi glad pas gelegd asfalt tegenkomen, maar ook klinkerwegen en erg grof asfalt waarbij je tanden letterlijk bijna uit je gebit vallen als je eroverheen rijdt. Of zelfs wegwerkzaamheden precies in het midden van je route.

Als je gaat skeeleren en je komt slecht wegdek tegen op je route zou ik je aanraden om iets rechter op te gaan staan en vooral korte slagen te maken. Ook kan het handig zijn om je armen los te hebben en niet achterop je rug om je balans te behouden.

Obstakels op de weg

VluchtheuvelsBij obstakels op de weg kun je denken aan vluchtheuvels, paaltjes en overige drempels. Maar denk ook eens aan takjes en andere vuiligheid op de weg.

Je kunt prima over takjes rijden als je het doorhebt, probeer daarom goed vooruit te kijken zodat je deze takjes op tijd opmerkt.

Rijd je ongemerkt over een takje dan kun je makkelijk voorover vallen omdat het toch wel abrupt af kan remmen.

Het is daarom ook erg aan te raden om polsbeschermers te dragen, want als je voorover valt zul je in 90% van de gevallen op je handen en je polsen landen.

Hetzelfde geldt voor opgedroogd mest uit giertanks van boeren, ook dit kan erg afremmen en vervelend zijn. Dit is natuurlijk voornamelijk van toepassing als je in een buitengebied gaat inline-skaten.

Skeeleraars in het verkeer

Volgens de wet worden skeeleraars in Nederland gezien als ‘voetgangers’ let daarom goed op, want je zult niet overal zomaar over kunnen steken.

Probeer op de openbare weg niet breder te rijden dan bijvoorbeeld twee fietsers naast elkaar zouden doen om auto’s de kans te geven je in te halen.

Wanneer je echter op een smalle weg rijdt kan het soms nodig zijn om overeind te komen om auto’s die van achteren komen te laten passeren.

Maar wanneer er een auto op je af komt rijden kun je prima blijven skeeleren. Probeer het dan zo te timen dat je op je rechterbeen afzet precies wanneer de auto je passeert.

Als je dit doet kom je mooi op de rechterkant van de weg uit en heeft de tegemoetkomende autobestuurder alle ruimte om je te passeren.

Verlichting en reflectie

VeiligheidshesjeHet is aan te raden om een reflecterend hesje te dragen als het donker is of donker wordt tijdens je rit om op te vallen in het verkeer.

Omdat je wettelijk een voetganger bent is het niet verplicht, maar als het volledig donker is is het ook erg aan te raden om een lampje mee te nemen.

Een klein fietslampje kun je wellicht aan de achterkant van je skeelerkleding dragen of aan je helm.

Ik zie overigens veel skeeleraars met oordopjes met muziek in de oren. Hoewel het zeer begrijpelijk is, want uit eigen ervaring kan ik zeggen dat muziek goed af kan leiden van de pijn in de benen.

Toch is het niet verstandig, zet het volume van de muziek in ieder geval niet te hard, want het is levensgevaarlijk als je auto’s niet hoort aankomen.

Ik hoop dat je iets kunt met deze tips en onder alle omstandigheden plezier aan het skeeleren beleeft, maar blijf altijd goed opletten als je aan het verkeer deelneemt op skeelers. Be Safe!