Beginners

Skeeleren kan lastig zijn, vooral als beginner. Daarom ga ik je op weg helpen met een aantal tips en tricks die jouw eerste meters op skeelers aangenamer kunnen maken.

Bescherming

Allereerst is het natuurlijk heel belangrijk op de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen voor het geval je valt. Naast een helm, die naast zeer aan te raden ook nog eens verplicht is bij elke geregistreerde toertocht of wedstrijd, zou ik je aanraden om kniebeschermers, elleboogbeschermers te dragen.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het dragen van een skeelerhelm tijdens een valpartij de kans op hersenletsel met 85% vermindert.

Maar misschien nog belangrijker raad ik je aan polsbeschermers te dragen, want als je valt is de eerste natuurlijke reactie om de val met je hand op te vangen en je pols is dan toch een zwak onderdeel van je lichaam.

Beginnen met skeeleren

Beginner op skeelersVoordat je begint is het natuurlijk belangrijk om je skeelers goed vast te maken. Probeer ze zo strak mogelijk vast te binden om één te worden met je skates en de weg, maar probeer je voeten nooit helemaal af te knellen. Als ze té strak zitten doe ze dan natuurlijk iets losser.

Ok, nu ben je goed beschermd en je hebt je skeelers goed vastgebonden dan is het tijd om je eerste stukje te rollen.

Ga een beetje door je knieën en probeer langs een muur eerst gewoon rechtdoor te rollen, waarbij je je aan de muur kunt ondersteunen. Nóg handiger is als je een vriend of familielid in de buurt hebt om je te ondersteunen.

Remmen

Als je gewend bent aan het gevoel van rollen op skeelers en jezelf goed staande kunt houden dan is het waarschijnlijk een goed idee om te leren remmen.

Nu hebben de meeste (professionelere) skeelers helemaal geen remmen, maar als echte beginner zul je waarschijnlijk toch zijn begonnen op inline skates die wel een remblok hebben.

Remblok inline skatesMeestal zit het remblok aan de achterkant van de rechter skate en daar gaan we voor het gemak dan maar even vanuit. Natuurlijk is een remblokje makkelijk naar de andere voet te verplaatsen mocht daar je voorkeur liggen.

Om de zogenaamde ‘hielstop’ uit te voeren rol je rechtdoor op beide op beide skeelers met wederom je knieën gebogen tot een kniehoek van ongeveer 100 – 130 graden. Nu til je de voorkant van je rechter skeeler op waardoor de achterkant met remblok de grond raakt. Handig is om je armen recht vooruit te houden voor een betere balans.

Verleg de druk naar de achterkant van je rechter voet maar houdt je linker skeeler gewoon vlak op de weg. Des te meer druk je op de achterkant van je rechter skeeler zet, des te harder druk je het remblokje op de grond en des te sneller sta je dus stil.

Vooruit skeeleren

Als je het rollen op de skeelers onder de knie hebt is het tijd om jezelf te gaan voortbewegen op de skeelers. Zet jezelf af aan een vast object en wanneer je rolt probeer dan één van beide skeelers naar buiten te bewegen en met de binnenkant af te zetten.

Nadat je hebt afgezet zet je de andere voet neer en rol je op deze voet schuin in de andere kant op en zet je weer af met je binnenkant. Dit wordt de ‘valbeweging’ genoemd, omdat je in principe van de ene op de andere skeeler/schaats valt.

Als je deze beweging sneller achter elkaar herhaalt en meer druk zet wanneer je afzet zul je zien dat je vanzelf sneller gaat rijden.

Bochten rijden

Bochten skeelerenIn Nederland zul je niet veel wegen of fietspaden tegenkomen die kilometers lang alleen maar rechtdoor gaan, dus is het ook belangrijk om te leren hoe je bochten moet skeeleren.

Een bocht naar links is natuurlijk bekend uit het wedstrijdschaatsen en biedt de mogelijkheid tot overstappen, oftewel ‘pootje over’, maar dit is voor de echte beginner misschien alweer iets te vergevorderd, daarom gaan we dat (nu nog) even iets anders doen.

Als je op een bocht afkomt, dit kan zowel een linker- als rechter bocht zijn, dan is het makkelijkste om je afzetbeen gewoon simpelweg iets meer richting de bocht neer te zetten waardoor je vanzelf schuin over de weg gaat rijden en dus een bocht zal maken.

Laat me dit uitleggen met een voorbeeld. Als je op een bocht naar links af komt rijden rem je eerst indien nodig een beetje af, vervolgens zet je je linker skeeler een beetje meer naar links op de grond. Hierna zet je je rechter skeeler gewoon recht vooruit neer en vervolgens je linker weer schuin naar links.

Je zult nu automatisch een bocht naar links maken en wanneer je de bocht door bent gekomen vervolg je weer je gewone techniek die ik je hierboven heb uitgelegd op het rechte stuk.

Verkeersregels voor skeeleraars

Verkeersregels voor skeeleraarsVolgens de Rijksoverheid worden skeeleraars in Nederland gezien als voetgangers en moeten we ons dus houden aan de verkeersregels voor voetgangers.

Als je je voortbeweegt op skeelers of inline skates moet je dit dus eigenlijk op de stoep, voetpaden of fietspaden doen. Pas in het geval er geen stoep, voet- of fietspad is mag je op de openbare weg skeeleren.

Ok, dit is de wet, maar in de praktijk is er natuurlijk een groot ‘grijs gebied’, want welke agent zou je aanhouden als je een rustige weg skeelert waar een stoep naast ligt waar de stenen schots en scheef in liggen.

Of op het fietspad skaten als er een zandpad naast ligt. Misschien overbodig om te zeggen, maar het is natuurlijk wel belangrijk om goed uit te kijken als je op de openbare weg skeelert, mede omdat niet alle autobestuurders hoe een skeeleraar zich beweegt.

Tips

Tot slot nog een aantal tips en adviezen om het skeeleren voor jou als beginner zo aangenaam mogelijk te maken.

  • Als je skeelers koopt let er dan op dat ze goed passen (mag best strak om je voet zitten) en er de juiste wielen voor jouw omstandigheden onder zitten.
  • Een simpele maar belangrijke tip is om je rit tegen de wind in te beginnen, waardoor je op de terugweg als je meer vermoeid bent de wind mee hebt (ervan uitgaande dat de wind onderweg niet draait natuurlijk :D). Dit is vooral van belang voor beginners omdat je misschien je eigen krachten wat skeeleren betreft nog niet goed kent.
  • Zoek goede wegen in je omgeving, niets rijdt zo mooi als nieuw asfalt. Ook betonpaden kunnen heel erg lekker rijden, alleen heb je bij betonpaden vaak grote opstaande randen tussen de blokken. Probeer hoe dan ook klinkerwegen te vermijden, omdat je tanden dan soms uit je gebit kunnen trillen.
  • Neem altijd een bidon of flesje drinken mee, bij voorkeur water, omdat je als skeeleraar ongemerkt toch veel vocht verliest en dan is het belangrijk om dit bij te vullen om kramp in je spieren te voorkomen.
  • Volg je skeeler rit met een sports tracker als Endomondo op je smartphone. Na afloop kun je je route uitlezen en kijken waar het misschien nog sneller kan.
  • Ga niet skeeleren in de regen of op nat wegdek. In de regen rijden kan gevaarlijk zijn omdat het wegdek erg glad wordt. Bovendien vernielt het water de lagers van je skeelers als je ze niet meteen uit elkaar haalt na de rit.

Skeelers voor beginners

Als je pas begint met skeeleren is het belangrijk dat je investeert in goede skeelers of skates, ohja en goede bescherming is uiteraard ook van levensbelang.

Naar mijn mening spelen de Cardiff Skates uitstekend in op de behoeften van beginnende skeeleraars.

Je kunt ze gemakkelijk onder elke schoen binden en ze zijn bovendien extreem makkelijk te bevestigen. Ik zou je aanraden om wel stevige schoenen (of zelfs laarzen) aan te doen voor extra ondersteuning.

Dankzij het unieke design met meerdere wielen naast elkaar zul je veel meer stabiliteit beleven dan op gewone skeelers.

Bovendien kunnen ze tot 7 verschillende schoenmaten aangepast waardoor het de ultieme skates voor kinderen zijn omdat ze meegroeien.

Wil je de Cardiff Cruiser van Cardiff Skates eens uitproberen? Bestel ze dan via de link hieronder en ik weet zeker dat je er veel plezier aan zult beleven!