Voeding

Of je nu fanatieke sporter bent of “slechts” een hobbyist goede voeding is belangrijk. Maar van welke voeding ga je sneller en beter skeeleren?

Tegenwoordig is het eten van een bord pasta voordat je gaat sporten niet meer voldoende en hebben alle topsporters een speciaal op maat gemaakt voedingsschema.

Sportvoeding

Sportvoeding pastaDe term ‘sportvoeding’ kan op twee verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Namelijk als een apart voedingsschema die een sporter volgt om te kunnen presteren.

Maar de term kan ook staan voor speciaal gemaakt voedsel voor sporters.

In het tweede geval moet je vooral denken aan voedingssupplementen, eiwitshakes en creatine producten voor sporters.

Als je wedstrijden skeelert wees dan voorzichtig met deze supplementen en shakes omdat je niet altijd weet wat er precies in zit. Check daarom altijd alle ingrediënten van deze producten om er zeker van te zijn dat ze niet op de dopinglijst staan.

Vanuit de overheid wordt het sporters aangeraden om hun voedingspatroon in te richten op basis van de ‘schijf van vijf’ van het Voedingscentrum, maar wel met een aantal aanvullingen.

Bij deze aanvullingen moet je denken aan koolhydraten, eiwitten, vetstoffen en ijzer.

Koolhydraten zijn dus nog steeds van groot belang, dus laat die borden pasta maar komen. Maar ook de tijdstippen van het eten van deze koolhydraten zijn belangrijk.

MultivitaminesAls je na het opstaan meteen koolhydraten tot je neemt en meteen na een grote inspanning weer dan is het bewezen dat je meer energie hebt voor volgende prestaties.

Als je niet alle door de schijf van vijf aangeraden hoeveelheden tot je kunt nemen is het slikken van multivitamines een goede manier om deze tekortkomingen aan te vullen.

Gewicht verliezen met skeeleren

Als je (iets) te zwaar bent dan kan een conditiesport als skeeleren heel goed helpen bij het verliezen van deze kilo’s.

Alleen sporten is echter niet genoeg, er zal ook een aanpassing in het voedingspatroon gemaakt moeten worden.

Ook nu wordt aangeraden de schijf van vijf te volgen en meer kleinere porties verdeeld over de gehele dag te eten en minder of gezonder te snacken.

Voeten op een weegschaalIs het dan zo simpel? Ja, zo simpel is het! Als je minder calorieën per dag in gaat nemen en erbij ook nog eens een duursport als skeeleren gaat beoefenen zul je zien dat je gewicht gaat verliezen.

Misschien nog belangrijker is het feit dat je je fitter zult gaan voelen naarmate conditie beter wordt.

Het verbeteren van je conditie en verminderen van je vetpercentage zullen dan hand in hand gaan.

Eten voor en tijdens skeeleren

Het is vaak een moeilijke keuze wanneer en hoeveel je moet eten rond een zware fysieke inspanning.

Het is sowieso niet verstandig om helemaal niet te eten voordat je gaat sporten. Op een nuchtere maag een skeelertocht ondernemen kan leiden tot snel verlies van energie en zelfs tot flauwvallen omdat het glucosegehalte in het bloed daalt.

Eet daarom ruim van tevoren een maaltijd (minimaal 2 uren). Eet hierna tot 1 uur voor de inspanning enkel nog een makkelijk verteerbaar tussendoortje.

Skeeleraar drinkt waterHierbij kun je denken aan een bruine boterham, krentenbol, banaan, appel of ontbijtkoek.

Tijdens langere skeelerritten is het belangrijk om te blijven drinken omdat je veel vocht zult verliezen door zweten.

Water is en blijft de beste dorstlesser tijdens het sporten.