Het frame, ook wel onderstel genoemd, is de verbindende factor tussen je skeelerschoen en je wielen.
Deze frames worden gemaakt van kunststof of gefreesd uit aluminium. De nieuwste innovatie zijn frames gemaakt van carbonvezel.
Skeelerframes
Voors skeelerframes is het belangrijk dat ze licht zijn, omdat een lichtere skeeler gewoon lekkerder rijdt dan een zware skate.
Maar ook de stijfheid van het frame is van belang, hoe stijver het frame hoe beter skeeleraars hun krachten uit de benen kunnen overbrengen op de weg.
Skeelerframes hebben de afgelopen jaren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, van de logge gietijzeren onderstellen van vroeger tot de nieuwste carbon frames.
Natuurlijk ziet dit er nu veel beter uit dan vroeger, maar vooral op het gebied van gewicht is enorme winst geboekt met deze nieuwe ontwikkelingen.
Lichte frames
Losse aluminium of carbon frames, dus zonder wielen, wegen tegenwoordig niet meer dan 150 – 300 gram, waar de frames vroeger tot wel een kilo per stuk konden wegen.
Maar ook de afstanden tussen de wielen en de skeelerschoen is aanzienlijk kleiner geworden. In de moderne skeelers zit er nog maar een millimeter, of minder, afstand tussen de wielen.
Door het dunne materiaal is de afstand tussen de schoen en de wielen dusdanig verkleind dat er vaak niet meer dan een halve centimeter tussen de schoen en de wielen zit. Hierdoor heeft de skeeleraar een betere ‘feeling’ met het wegdek.
Minder wielen
Een ander verschil met de beginjaren van het skeeleren in Nederland is natuurlijk het aantal wielen.
Toen Zandstra in 1980 in Nederland met skeelers op de markt kwam bestonden de inline-skates om snel mee te rijden uitsluitend uit frames met 5 wielen van 80 of 84 mm.
Omdat de wielen bleven groeien en je snapt dat hoe groter de wielen hoe langer ook het onderstel moest worden om de 5 wielen opstelling te kunnen behouden.
Daarom werd al snel besloten om het aantal wielen in de frames terug te brengen naar 4 voor de 100 en 110 mm wielen.
Omdat tegenwoordig zelfs al met wielen van 125 mm wordt gereden is dit zelfs teruggebracht tot 3 wielen, waarbij de afstand tussen de wielen weer iets groter is geworden.
2 Wielen?
Om de frames nog lichter te maken en de rolweerstand nog verder te verkleinen, waarom gaan ze dan niet met 2 wielen rijden zul je misschien denken.
Persoonlijk denk ik dat dit iets teveel van het goede is, want dan zou je 1 wiel voor hebben en 1 wiel achter en zou het frame in het midden waarschijnlijk al snel doorbuigen.