Wielen

Skeelerwielen in frameDe wielen zijn natuurlijk een belangrijk onderdeel van de skeeler omdat de wielen het enige onderdeel zijn dat daadwerkelijk contact met het asfalt maakt.

Voordat je een bepaald wiel kiest moet je bepalen welke eigenschappen jij belangrijk vindt in de wielen.

Hierbij kun je denken aan de hoeveelheid grip, schokken kunnen absorberen en hoe goed deze rolt.

Skeelerwielen geschiedenis

In de loop der jaren zijn de wielen steeds groter geworden, waardoor er in het frame niet langer plaats was voor 5 wielen, maar het aantal wielen werd teruggebracht tot 4.

Met de komst van de 125 mm wielen is er in het frame plaats voor slechts 3 wielen.

Hardheid van de wielen

Wielen PowerslideDe hardheid van skeelerwielen wordt sinds oudsher aangegeven in durometer “A”, hierbij wordt zowel de eenheid als het meetinstrument ‘durometer’ genoemd.

Hierbij zijn 74A wielen de zachtste en 90A de hardste wielen. De voordelen van de 74A wielen zijn dat ze veel grip hebben en schokken goed kunnen absorberen. Groot nadeel is echter dat ze snel slijten en dus niet lang mee gaan.

Maar hoe harder de wielen worden, hoe langer ze mee gaan en des te beter ze zullen rollen. 90A wielen geven echter weinig demping bij slechtere ondergrond, daarom zijn goede omstandigheden voor deze harde wielen een vereiste.

Ok, dit is niet zo moeilijk toch? Mwah, het wordt ingewikkelder. Wiel fabrikanten Matter en MPC besloten elk hun eigen eenheid in te voeren om de hardheid van hun wielen te bepalen.

MPC

MPC gebruikt voor hun zachtste wiel de benaming ‘Firm’, voor hun middelste wiel ‘X-Firm’ en voor het hardste wiel ‘XX-Firm’.

Het Firm wiel is hiermee uitermate geschikt voor gebruik op de baan, omdat je veel grip hebt en dus goed kunt sprinten en sturen.

Het hardste wiel, de XX-Firm, is juist erg geschikt voor de lange nummers, zoals de marathon, omdat deze erg goed rolt op lange rechte wegen.

Matter

Matter skeelerwielMatter geeft de hardheden van hun wielen aan in de letter ‘F’, hierbij is de ‘F0’ het hardste wiel, de ‘F1’ het middelste wiel en de ‘F2’ het zachtste wiel.

De F staat in dit geval voor “Footprint”, hoe groter de “voetafdruk”, het deel van het wiel dat het asfalt raakt, des te zachter het wiel is.

Echter deze F-schaal is gerelateerd aan het type wiel. Dit betekent dat een F2 wiel van het ene type niet even zacht hoeft te zijn als een F2 wiel van een ander type.

Lastig of niet? Tip, laat je altijd goed adviseren en indien mogelijk probeer de wielen eerst uit als je op Matter wielen wil gaan rijden.

Regenwielen

Omdat bij regen het wegdek spekglad kan worden zijn er speciale regenwielen ontworpen. Deze wielen zijn meestal extra zacht om meer grip te bieden onder natte omstandigheden.

Ook is de kern van deze regenwielen vaak zachter en hebben ze bovendien een speciale coating om ook in de regen goed uit de voeten te kunnen.

Let echter wel op, het zijn geen wonderwielen, je zult je afzet moeten aanpassen op de omstandigheden. Dus kortere slagen en minder hard afzetten. Ook de “Double Push” techniek doet het erg goed in de regen, mits je deze goed uitvoert natuurlijk.

Grote wielen vs. kleine wielen

Inline-skate wielenMoet je nu gaan voor de gigantische 125 mm wielen, of voor een kleinere setup met bijvoorbeeld 90 mm of 100 mm wielen?

Dit hangt volledig van jou zelf af, ben je sterk genoeg om 110 mm wielen goed rond te krijgen, dus ook met wind tegen, dan is dat de beste optie.

Maar heb je mee moeite om op snelheid te komen dan kun je beter kiezen voor wielen van 90 millimeter, vooral als je van plan bent om veel over de openbare weg/fietspad te rijden met slecht asfalt, klinkers en tegenwind op je pad.

Het rijden op 125 mm wielen is niet aan te raden voor de gemiddelde amateur skeeleraar omdat dit veel te zwaar is en het wegdek zich er vaak niet voor leent.

Vergelijk het rijden op 125 mm met altijd moeten fietsen in de zwaarste versnellen. Natuurlijk gaat het lekker hard als je bijvoorbeeld wind mee hebt, maar besef dat je deze gigantische wielen ook rond moet draaien bij tegenwind en slecht wegdek.