Lagers

Lagers voor skeelersDe lagers van je skeelers zijn erg belangrijk, je zou de lagers eigenlijk het hart van je skeeler kunnen noemen.

Laten we bij het begin beginnen, waarvoor het je lagers nodig in je skeelers? Nou simpel gezegd om je wielen (soepel) te laten draaien.

Twee lagers per wiel

Elk wiel heeft twee lagers die om een as draaien en gescheiden worden door een spacer. Dus heb je inline-skates met 4 wielen heb je dus 8 lagers en 4 spacers per skate nodig.

Een skeelerlager wordt gebruikelijk gemaakt van chroom, titanium of Zwitsers staal en hebben 7 stalen of keramische balletjes in de binnenste ring.

Ter bescherming hebben de lagers een metalen afsluitring of een rubber pakking om het lagertje te beschermen tegen zand, stof en water.

Tegenwoordig hebben bijna alle skeelers asjes met een dikte van 8 mm, dit betekent dus dat de lager ook een gat van 8 mm heeft om strak om het asje te passen. Dit zijn lagers van het type ‘608’ en dit is een standaard lager.

Weet je niet zeker welke lagers in jouw wielen en jouw frames passen? Informeer hier dan altijd eerst naar om teleurstelling te voorkomen.

ABEC

ABEC 5 lagerEen veelgehoorde term om de kwaliteit van lagers aan te geven is ‘ABEC’, echter dit klopt niet helemaal.

Wat is ABEC? de afkorting ABEC staat voor Annular Bearing Engineering Commitee, vastgesteld door de Anti-Friction Bearing Manufacturers Association (ABMA).

De ABEC waarden vertellen fabrikanten wat de maximale afwijking (foutjes) in het binnenwerk van de lagers mogen zijn, namelijk:

  • ABEC 1: 0.0075 mm (0.000295″)
  • ABEC 3: 0.0050 mm (0.000197″)
  • ABEC 5: 0.0035 mm (0.000138″)
  • ABEC 7: 0.0025 mm (0.000098″)
  • ABEC 9: 0.0012 mm (0.000047″)

Je zou hieruit op kunnen maken dat een ABEC 9 lager beter is dan een ABEC 1 lager, maar hier gaan veel mensen en ook verkopers echter de fout in.

ABEC 9 wil alleen zeggen dat de toegestane foutmarge kleiner is dan bij ABEC 1, maar dit zegt helemaal niks over de kwaliteit van het metaal dat is gebruikt.

Een hogere ABEC waarde zegt dus ook niks over hoe goed een lager rolt en de snelheid die ermee gemaakt kan worden door skeeleraars.

Natuurlijk is in theorie een ABEC 9 lager wel iets beter, maar na een minuut skeeleren heeft ook dit lager intern al minuscule beschadigingen opgelopen, waardoor deze in werkelijkheid zelfs niet eens meer ABEC 1 genoemd mag worden.

Laat je bij het kopen van lagers dus goed informeren, maar je kunt er wel vanuit gaan dat de lagers van de bekende skeelermerken goede en duurzame lagers zijn.

Lagers onderhouden

Lagertrekker inline-skatingOmdat de lagers misschien wel het gevoeligste onderdeel is van je skeelers is het belangrijk om goed en regelmatig onderhoud te plegen.

Probeer überhaupt nooit in regenachtige weersomstandigheden te rijden.

Kom je echter onderweg wel een bui tegen, dan is het belangrijk om meteen alles uit elkaar te schroeven, schoon te maken, te laten drogen en opnieuw van olie te voorzien.

Het is altijd verstandig om regelmatig je lagers schoon te maken en te voorzien van een paar druppels lager olie, ook wel race olie genoemd, om de levensduur van je lagers te verlengen.

Met behulp van een Torx sleutel kan een wiel makkelijk losgedraaid worden, om vervolgens met een lagertrekker (meestal op het uiteinde van de sleutel) de lagers uit het wiel te trekken.