Goed kunnen remmen met skeeleren kan natuurlijk van levensbelang zijn, dat hoef ik niemand uit te leggen. Maar wat zijn nu de beste remtechnieken op skeelers of skates?
Als je een beginner bent is het aan te raden om eerst goed te leren remmen op je skeelers voordat je op de openbare weg of fietspaden gaat rijden.
Oefen eerst het remmen met skeeleren
Het is daarom ook aan te raden om het remmen eerst te oefenen op een groot (vlak) parkeerterrein of op de stoep om ongelukken te voorkomen.
Er zijn in Nederland overigens ook genoeg skatescholen en skeelerclubs waar je onder begeleiding van een instructeur goed kunt leren remmen op skeelers.
Er zijn een aantal goede manieren om af te remmen of zelfs compleet tot stilstand te komen tijdens het skeeleren.
Remmen met een remblokje (Hielstop)
De meeste inline-skates hebben een remblokje aan de achterkant van één van beide skates, in de meeste gevallen is dit aan de rechter inline-skate, maar dit kun je makkelijk naar voorkeur naar de andere skate wisselen.
Door dit remblokje tegen het asfalt te duwen ontstaat er frictie en zul je merken dat je afremt. Hieronder ga ik je uitleggen hoe je optimaal gebruik maakt van het remblokje.
- Als je een remblokje aan je skeelers hebt en je wilt remmen met skeeleren is het eerste wat je moet doen een beetje door je knieën gaan.
- De tweede stap is zorgen dat de skate met het remblokje zich voor de andere skate bevindt.
- Het is belangrijk om je lichaamsgewicht op het achterste been te houden, dus de skate zonder remblok.
- Nu je houding in orde is kan het remmen beginnen. Dit doe je door je voorste been te strekken en de tenen op te trekken, waardoor het remblokje aan de achterkant automatisch contact met het wegdek maakt.
- Des te harder je je hak naar de grond duwt des te sneller je zult remmen of helemaal stilstaan.
- Als je genoeg bent afgeremd kun je je knieën weer strekken en verder skeeleren of skaten.
T-Stop (Sleepstop)
Waarschijnlijk de meest gebruikte manier om te remmen met skeeleren voor skeelers die geen remblokje hebben is de T-Stop, ook wel de sleepstop genoemd.
Bij de T-Stop zet je een been naar voorkeur overdwars achter het voorste been en breng je deze naar de grond. Vervolgens sleep je de wielen over de grond waardoor je snelheid zult minderen.
Doordat je de skeeler recht achter de voorste skeeler neerzet vormen je benen de letter ‘T’, vandaar dus de naam T-Stop.
Aan het einde van je remweg, dus als je al flink bent afgeremd, kun je ervoor kiezen om een draai van 90° te maken, waardoor je bijna meteen stilstaat.
Remmen met skeeleren d.m.v. de ploeg?
Ok, ik hoor je denken de ploeg, de ploeg, wat is dat nou weer? De ploeg, of “flüg”, is een techniek die zijn oorsprong vindt in het skiën, maar ook geschikt is om op skeelers te gebruiken.
Let op: Deze remtechniek is moeilijk op hogere snelheid uit te voeren en is niet geschikt als je snel stil moet staan en alleen te gebruiken als je een lange vrije remweg voor je hebt.
De ploeg kun je als volgt uitvoeren:
- Maak snelheid en rol op beide skeelers, waarbij je je benen iets breder dan schouderbreedte uit elkaar hebt.
- Til je ene skeeler op en zet deze een beetje schuin naar binnen weer op de grond (je tenen wijzen naar binnen).
- Vervolgens doe je hetzelfde met je andere been en daarna weer met de eerste skeeler.
- Als je dit blijft herhalen zul je zien dat je afremt en uiteindelijk stilstaat.
Tip: Zet je benen niet té dwars naar binnen, want dan kun je snel voorover vallen.
Tip 2: Kijk goed naar hoe schaatsers ‘de ploeg’ op het ijs na een valse start uitvoeren en terugrijden naar de start.
Bermrennen
Het klinkt misschien een beetje grappig, maar als je niet goed weet hoe je moet remmen met skeeleren en je krijgt de bovenstaande remtechnieken maar niet onder de knie dan kun je altijd de berm in rennen.
Deze remtechniek kan overigens ook erg goed van pas komen voor gevorderde skeeleraars als er onverwachts een auto voor je vol op de rem gaat en je geen andere kant op kunt dan de berm in.
- Stuur in de richting van de berm, die bij voorkeur uit gras bestaat, en breng je zwaartepunt naar voren.
- Zodra je met je skeeler op het gras stapt begin je met rennen. Je kunt ook niets anders doen omdat de wielen van je skeelers niet goed rollen in het gras.
- Vervolgens is het heel simpel, je blijft rennen tot je geen snelheid meer hebt en stilstaat.
Objectstop
De objectstop is een remtechniek die je beter kunt vermijden en als laatste uitweg moet zien.
Als je niet meer op tijd kunt remmen en verderop een lantaarnpaal, geparkeerde auto, of een muur ziet kun je ervoor kiezen om hiertegen tot stilstand te komen.
Rijd met gestrekte armen op het object af en buig je ellebogen zodra je contact maakt met het object waar je tegenaan rijdt.
Tip: Het dragen van polsbeschermers is bij de objectstop zeer belangrijk, omdat je de klap opvangt met je polsen.
Tip 2: Niet elke autobezitter zal het leuk vinden als je tegen zijn of haar auto tot stilstand komt, probeer dit dus ook altijd als laatste oplossing te gebruiken.
Vriendstop
De vriendstop is een remtechniek die voortborduurt op de objectstop, alleen in dit geval is het een levend object.
Bij de vriendstop laat je je opvangen door een medeskeeleraar die al tot stilstand is gekomen.
Leer remmen voor je de weg opgaat!
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk remmen met skeeleren is. Leer daarom eerst goed remmen voordat je de weg opgaat.
Bovenstaande remtechnieken zijn de bekendste manieren hoe je af kunt remmen met skeeleren, probeer ze allemaal eens uit op een rustige parkeerplaats zodat je beslagen ten ijs (ahum weg) komt.
Welke remtechniek heeft jou voorkeur, of weet je nog andere manieren hoe je kunt remmen op je skeelers, laat dan een reactie achter onder dit bericht.
Haha, ik geloof dat je er nog eentje vergeten bent!
Als je het echt niet meer weet dan kun je jezelf altijd nog met opzet in de berm of in een tuin ofzo laten vallen 😛
Cintia
Persoonlijk heb ik de voorkeur met remmen door een rondje te draaien. Je snelheid naar voren is dan snel 0 km per uur en je draait gewoon door tot je je snelheid kwijt bent. Wel is het aan te raden als je zeker weet dat je ib de breedte de ruimte ertoe hebt.
@Denice
Dat is ook zeker een goede manier!
Ik denk alleen niet dat het werkt als je snelheid wat hoger ligt?!
Ik zie mezelf niet ineens vanaf 30 km/u een rondje maken 😛