Net zoals eigenlijk alles in het leven is het ook belangrijk om regelmatig onderhoud te plegen aan je skeelers. In dit artikel leer ik je je skeelers onderhouden in 9 eenvoudige stappen.
Het basisonderhoud van je skeelers is helemaal niet moeilijk, het vergt alleen tijd, speciaal gereedschap en een aantal middeltjes.
Inhoud
SKEELERS ONDERHOUDEN STAPPENPLAN
Als je gewend bent aan dit stappenplan kun je het onderhoud van je skeelers in een mum van tijd uitvoeren, waarna je weer lekker kunt gaan skeeleren op skeelers die nog lang meegaan.
Je hoeft niet bij elke “beurt” je wielen en je lagers te verwijderen, maar het is altijd handig om je gereedschap bij de hand te hebben voor het geval dat.
Dit is het benodigde gereedschap:
- Torx sleutel
- Kleine borstel of tandenborstel
- Poetsdoek of keukenpapier
- Race olie
- Locktite
Heb je alles bij de hand? Laten we dan snel beginnen, des te eerder kun jij weer naar buiten op je skeelers.
#1 VERWIJDER ALLE WIELEN EN VOUW DE SCHOEN OPEN
Schroef alle wielen uit je skeelers met je Torx sleutel en maak de veters van je skeelerschoen extra los en vouw de schoen open (voor zover dit lukt). Verwijder ook eventuele inlegzolen.
Op deze manier kun je overal makkelijk bij en kun je eenvoudig elk stukje van je skeelers bekijken en schoonmaken.
Inspecteer elk onderdeel nauwkeurig voor je met het schoonmaakproces begint. Elk onderdeel dat beschadigd is of vervangen moet worden hoef je niet schoon te maken.
#2 MAAK JE SKEELERS SCHOON
Je kunt je gehele skeeler afnemen met een vochtige doek, dus zowel de schoen als het frame. Dit doe je niet alleen voor het aangezicht, maar ook voor onderhoud.
Gebruik een kleine borstel (in de meeste gevallen een oude tandenborstel) om stof en gruis uit elk hoekje en kiertje te verwijderen.
Let er goed op dat je ook je wielen schoonmaakt inclusief de spaken van de wielen omdat vuil wat nu achterblijft later in je lagers terecht kan komen.
#3 REINIG DE LAGERS VAN JE SKEELERS
Als de onderdelen rondom je lagers schoon zijn kun je de lagers zelf aanpakken. Dit doe je door ze te poetsen met een poetsdoek met daarop een kleine hoeveelheid race olie (paar druppels).
De race olie zorgt ervoor dat al het stof en vuiligheid loskomt uit het lagertje en netjes in de poetsdoek wordt opgevangen.
Let op: gebruik absoluut geen water om de lagers van je skeelers schoon te maken, water is namelijk de grootste vijand van je lagers.
Laat je wielen ronddraaien en check of ze stil en soepel draaien. Je kunt vervolgens nog een drup race olie aan beide zijden van het lager doen om ze soepel te houden. Voeg niet meer dan 1 drup aan beide kanten toe omdat meer olie juist weer vuiligheid zal aantrekken.
Als je een krassend en schrapend geluid hoort bij het draaien dan kun je de lagers uit het wiel drukken en deze in zijn geheel schoonmaken, of in de ergste gevallen vervangen.
#4 CONTROLEER JE REMBLOKJES (ALS JE DIE HEBT)
Controleer de remblokjes van je inline-skates en zorg ervoor dat deze altijd goed vast zitten, check daarnaast maandelijks (afhankelijk van hoe vaak je skate) de slijtage van de remmen.
De meeste remblokjes hebben tegenwoordig een zichtbare lijn tot hoe ver ze af mogen slijten. Zorg er dus voor dat je de remblokjes hebt vervangen voor ze zover zijn afgesleten.
#5 SCHROEF DE WIELEN WEER VAST
Het is soms even puzzelen hoe strak je je wielen vast moet draaien en dit moet je ook echt op gevoel doen.
Draai ze niet té strak, want dan heb je kans dat je het schroefdraad kapot maakt maar laat ze daarentegen ook niet te los, want dan heb je kans dat je een wiel verliest tijdens het skeeleren zoals mij ooit eens overkwam.
Een handige tip is om een beetje Loctite op het uiteinde van het asje te doen en deze daarna vast te draaien. Zorg er echter wel voor dat je geen Loctite morst op je lagers.
#6 CONTROLEER JE GESP EN VETERS
Check meteen even je veters en je buckle strap op slijtage, losse onderdelen of ontbrekende onderdelen.
Deze onderdelen kunnen makkelijk vervangen worden en spelen een belangrijke rol in het goed onderbinden van je skeelers en skeelerplezier.
Vooral als je traditionele inline-skates hebt met een harde plastic schoen heb je vaak te maken met meerdere buckles.
Deze zijn zeer handig bij het snel onderbinden van je skates maar gaan ook vaak kapot. Gelukkig kun je op de site van de fabrikant in de meeste gevallen makkelijk en (redelijk) goedkoop een nieuwe buckle kopen.
#7 CHECK DE BINNENKANT VAN JE SKEELERSCHOEN
Inspecteer de binnenkant van je skeelerschoen op kleine losse steentjes en dergelijke, hoewel dit niet echt schadelijk is voor het materiaal is het wel degelijk erg oncomfortabel om tijdens het skeeleren steeds een klein steentje tussen je tenen te voelen.
#8 CONTROLEER DE BUITENKANT VAN DE SCHOEN
Hoewel deze site niet bij uitstek de site is voor aggressive skating en dus ook niet de schade oplopen die deze inline-skates wel doen kunnen ook jouw skeelerschoenen beschadigd raken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan valpartijen, let er dus op dat de buitenkant van de schoen geen ernstige beschadigingen heeft opgelopen die de stevigheid van de schoen verpesten.
#9 LAAT JE SKEELERS LUCHTEN
Als je een flink ritje maakt op je skeelers gaan je voeten zweten en daarom is het verstandig om je skeelers na elke rit te laten luchten.
Prop een paar oude kranten in je skeelers en zet ze buiten onder een overkapping of in de schuur en laat ze zo opdrogen.
Op deze manier die jij je voeten bij de volgende rit in schone skeelers.
MET GOED ONDERHOUD GAAN JE SKEELERS LANGER MEE
Als je deze stappen keer op keer opvolgt na elke skeelerrit, of eens per week of eens per maand (afhankelijk van het aantal kilometers die jij maakt) dan kun je jaren plezier van je skeelers hebben.
Ben je overigens wél toe aan nieuwe skeelers dan raad ik je aan om mijn artikel over het kopen van skeelers door te nemen en vanuit daar de beste keuze voor jouw situatie te maken.
Ook als je net begint met skeeleren en niet weet welke skeelers je zou moeten nemen raad ik je aan om dit artikel te lezen en daarnaast mijn artikel over beschermers door te nemen.
Het belangrijkste is om als beginnende skeeleraar goede beschermers te dragen om botbreuken te voorkomen, maar het allerbelangrijkste is het dragen van een helm.
Uit onderzoek is zelfs gebleken dat als je een skeelerhelm draagt tijdens een valpartij je 85% minder kans op hersenletsel hebt dan wanneer je deze niet draagt. Dus wat je ook doet, altijd je helmpie op!
IKGASKEELEREN NIEUWSBRIEF
Ben je overigens al lid van de IkGaSkeeleren nieuwsbrief? Eens per maand stuur ik je de leukste nieuwtjes en ontwikkeling op het gebied van skeeleren rechtstreeks in je mailbox. Handig toch?
Doe jezelf een plezier en meld je hieronder aan!
[mc4wp_form id=”644″]
ik wil mijn lagers smeren. ik heb gesloten ABEC-5 lagers maar krijg ze niet open. ik heb gelezen dat er bij de metalen afscherming een c clip zit waarmee je de lager open kan maken maar ik kan niet vinden wat dat dan is en hoe ik die dan open kan maken. hoe werkt dat?
groetjes maroeska
Hallo Maroeska.
Je hebt waarschijnlijk geklonken lagers. Je ziet aan beide kanten een metalen plaatje met aan de buitenkant ± tien groefjes waartussen ± negen opstaande randjes zitten. Die plaatjes kun je er niet standaard uithalen. Het is dan een kwestie van weken in een oplosmiddel, laten drogen ( even doorblazen met een compressor) . Je kunt daarvoor speciale lager cleaner kopen. Zelf druppel ik een beetje WD40 in de kleine ruimte tussen de kleine binnenring en het afdekplaatje. Dan tussen duim en wijsvinger proberen te draaien tot lager weer soepel loopt. PAS OP MET WD40 : het is een oplosmiddel dat vervliegt en uitdroogt. Als lager soepel loopt een beetje olie tussen de kleine binnenste ring en afdekplaatje aanbrengen. De olie door voorzichtig draaien met lager in horizontale positie ( tussen duim en wijsvinger) in het lager laten trekken.
Wil je toch goed bij binnenkant lager dan kun je met enig ‘geweld’ dat soort plaatjes wel verwijderen, maar niet terugplaatsen omdat je ze beschadigt. Ook kun je daardoor de kogeltjes en het ringetje dat de kogeltjes op hun plaats houdt beschadigen. Verwijder maar één afdekplaatje om te voorkomen dat je de kogeltjes verliest. Soms kun je de rubberen afdekplaatjes van oude lagers gebruiken ter vervanging van het verwijderde metalen plaatje. (formaat is vaak zelfde). Heb je die niet dan kun je de lagers terugzetten in de wieltjes met de ‘open’ kogeltjes zijde naar de binnenkant van de wieltjes en het nog aanwezige plaatje naar de buitenzijde van het wiel gericht.