8 Veelvoorkomende voetblessures door skeeleren + Oplossingen!

Als je gaat skeeleren ben je erg actief met je voeten bezig en het is dan ook niet gek dat je grote kans hebt een aantal verschillende voetblessures op te lopen.

Hoewel een aantal voetblessures simpelweg eigen schuld dikke bult zijn vanwege bijvoorbeeld een verkeerde schoenmaat in je skeelers of skeelers van slechte kwaliteit liggen er ook een aantal blessures op de loer waar je weinig aan kunt doen.

Veelvoorkomende voetblessures door skeeleren

Veelvoorkomende voetblessures door skeeleren

Zo hebben veel skeeleraars en schaatsers vaak een pijnlijke onderkant, wreef of zijkant van de voet. Dit heeft vaak te maken met drukpunten die niet goed ondersteund worden in de skeelerschoen.

Het is daarom ook belangrijk om de onderliggende oorzaak van je voetblessure te vinden om het probleem zo goed en zo snel mogelijk op te kunnen lossen.

Een aantal van de veelvoorkomende voetblessures door skeeleren kun je zelf eenvoudig oplossen door je voet rust te geven, echter wanneer je voet na een aantal dagen rust nog steeds erg pijnlijk is doe je er goed aan je huisarts te raadplegen.

Een andere optie is je skeelers meenemen naar een skeelerwinkel en daar advies inwinnen en te laten onderzoeken of je skeelers wel goed passen.

Voetblessures veroorzaakt door de skeelers

Of je nou een beginner bent of een gevorderde skeeleraar, goed passende skeelers kunnen ervoor zorgen dat je (langer) blessurevrij van je favoriete sport kunt genieten.

Bij alle disciplines van skeeleren moet je vaak krappe bochten nemen, snel van richting veranderen of remmen waardoor er veel druk op je enkels en voeten wordt uitgeoefend.

Bij skeeleren en inline-skaten zijn je skeelers het belangrijkste en enige hulpmiddel waarmee je de ondergrond raakt (hopelijk) en het is dan ook erg belangrijk dat deze goed passen.

Enkel in het gips

Skeelerschoen-gerelateerde problemen

Te kleine skeelers: Een probleem waar vooral veel jonge skeeleraars mee te maken krijgen is dat ze een groeispurt hebben doorgemaakt waardoor de skeelers die het vorige seizoen nog prima pasten nu ineens te klein zijn geworden.

Je kunt je uiteraard voorstellen dat die niet goed is voor je voeten en dat ze hierdoor pijn kunnen gaan doen.

Ik raad daarom voor kinderen altijd aan om verstelbare skeelers aan te schaffen. Echter voetblessures door te kleine skeelers kunnen op iedere leeftijd voorkomen.

Te grote skeelers: Wanneer je skeelerschoen te groot is kan dit echter ook voor problemen zorgen.

Men probeert namelijk vaak deze extra ruimte in de schoen op te vullen waardoor er te veel gewicht op de voorkant van de skate komt en je uit balans kunt raken.

Een andere manier waarom vaak wordt geprobeerd dit te compenseren is door de veters veel te strak aan te trekken waardoor de bloedcirculatie in de voeten afgeknepen kan worden.

‘Skate Bite’: Een andere voetblessure die vaak voorkomt wordt ook wel ‘Skate Bite’ genoemd welke wordt veroorzaakt wanneer de skeeleraar keer op keer de veters van zijn goed passende skeelers té strak strikt.

Dit kan ervoor zorgen dat de tenen, de wreef of het enkelgewricht geïrriteerd kan raken.

Je kunt dit bijvoorbeeld proberen op te lossen door het patroon van de veters te veranderen of extra zacht materiaal (bv. zacht rubber of wol)aan de binnenkant van de zogenaamde tong van je schoen toe te voegen.

Blaren: Wanneer de skeelerschoen niet goed past en er op verschillende drukpunten te veel druk in de schoen ontstaat kun je last krijgen van een overmatige eeltophoping, hamerteen en uiteraard blaren.

Er zijn speciale sokjes verkrijgbaar waarmee je het ontstaan van blaren kun vermijden en daarnaast kun je natuurlijk blaarpleisters gebruiken.

Andere voetblessures

De pasvorm van je skeelerschoen is niet de enige oorzaak voor pijn en voetblessures. Kleine bulten, cysten en huidirritaties kunnen erg pijnlijk zijn wanneer ze tegen de binnenkant van de skeeler drukken.

Andere voetblessures die vaak voorkomen bij skeeleraars en het skeeleren kunnen belemmeren zijn bijvoorbeeld:

Malleolaire bursitis: Dit is een conditie waarbij het deel van het bot wat uit het enkelgewricht steekt opzwelt en hevige pijnklachten veroorzaakt.

Dit is een van de meest voorkomende voetblessures onder skeeleraars en dit kan vaak verholpen worden door de thermoplastische schoen te vervormen of een zogenaamde ‘donut pad’ te dragen om de druk op het gewricht te verleggen.

Ook bij dit probleem kunnen speciale schaats- en skeelersokjes verlichting bieden.

Ontstoken achillespees: Vooral wanneer je net begint met skeeleren krijgt je achillespees het zwaar te verduren.

Dit kun je oplossen door deze spiergroep (en de andere beenspieren) sterker te maken en verschillende lenigheidsoefeningen te doen om het geheel soepel te houden.

Fascitiitis plantaris: Deze conditie wordt ook wel ‘peesplaatontsteking’ genoemd en zorgt voor een pijnlijk gevoel aan de onderkant van de voet wanneer je staat, loopt of bijvoorbeeld skeelert.

Je kunt dit verhelpen door het been/voet rust te geven, ontstekingsremmers als ibuprofen te nemen of speciale inlegzooltjes te laten aanmeten voor extra ondersteuning.

Gebroken middenvoetsbeentje: Deze blessure komt vooral vaak voor bij kunstschaatsers en aggressive inline-skaters.

Een gebroken middenvoetsbeentje wordt bij deze skaters veroorzaakt door het afzetten en landen van sprongen en veroorzaakt een heftige pijn in de betreffende teen en voet.

Deze conditie wordt uiteraard gekenmerkt door pijn maar ook door zwellingen en verkleuring (blauw) van de teen welke na verloop van tijd erger wordt wanneer deze niet behandeld wordt.

Voorkomen is beter dan genezen

Het goede nieuws is dat de meeste voetblessures die voorkomen door skeeleren voorkomen kunnen worden en je je prestaties zelfs kunt verbeteren wanneer je goed voor je voeten zorgt.

Om blessures vanwege drukpunten in je skeelerschoen te voorkomen is het belangrijk dat je skeelers goed passend en je deze eventueel (thermoplastisch) op maat maakt.

Daarnaast is het doen van een goede warming-up en rek- en strekoefeningen essentieel om blessurevrij te kunnen skeeleren of welke andere sport dan ook.

Een ander belangrijk aspect om blessures te voorkomen is dat je in een een goede fysieke conditie verkeert.

Dit kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door het Droog Trainen Protocol voor vrouwen of mannen te volgen. Dit online trainingsprogramma zit boordevol trainingsschema’s op maat om snel fit te worden.

Ook een goede skeelertechniek kan je helpen blessures te voorkomen dus je doet er altijd goed aan om je techniek te verbeteren en perfectioneren.

Een andere goede tip om aan voetblessures tijdens het skeeleren te ontkomen is om alleen te skeeleren op vlak en glad wegdek te skeeleren om overmatige vibraties te voorkomen.

Wanneer de pijn zich voordoet tijdens het skeeleren kun je het beste stoppen en rust nemen tot de pijn verdwenen is.

Wanneer er echter een zwelling ontstaat na het sporten doe je er goed aan je voet te koelen met ijs en je been omhoog te laten rusten om de pijn en zwelling te laten verdwijnen.

Daarnaast kun je de pijn stillen en de ontsteking remmen met bijvoorbeeld ibuprofen.

Uiteraard geldt wanneer je ernstige voetpijn ervaart het advies om direct je huisarts of sportarts te raadplegen voor een effectief behandelplan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *