Trainen met weerstandsbanden: 10 Voordelen van trainen met Power Bands?

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker voorbijkomen, Instagrammers en YouTubers die zichzelf retestrak trainen met felgekleurde weerstandsbanden.

Wanneer jij deze influencers ziet vraag jij je dan ook af of ze deze Power Bands daadwerkelijk een functie hebben en hoe ze dan werken?

Trainen met weerstandsbanden

Trainen met weerstandsbanden

Nou…

Ja, weerstandsbanden werken echt en kunnen jou helpen een fit en strak lichaam te krijgen.

Ze maken namelijk voor een groot deel gebruik van je eigen lichaamsgewicht en kunnen deze kracht zelfs in grote mate versterken om een grote weerstand op te bouwen.

Weerstandsbanden zijn met name geschikt voor mensen die graag thuis trainen en mensen die veel reizen en ook onderweg van een goede workout willen genieten. Echter dit is niet alles!

Er kleven namelijk nogal wat voordelen aan dit bijzonder simpele trainingsapparaat, waaronder:

  • Veelzijdigheid
  • Gebruiksgemak
  • Veiligheid
  • Effectiviteit

Ik zal je zeggen des te meer je over trainen met weerstandsbanden leert des te meer je ze (thuis) wilt gaan gebruiken. Daarnaast kunnen ze je goed op weg helpen wanneer je gaat beginnen met skeeleren.

Dit bijzonder goedkope fitnessapparaat is een eenvoudige optie voor mensen uit elke leeftijdscategorie en niveau.

Een training met een weerstandsband, oftewel Power Band, is verrassend effectief en biedt vele voordelen boven de traditionele gewichten in de sportschool.

Weerstandsbanden

10 Voordelen van trainen met Power Bands

Om je een beter beeld te geven van wat trainen met Power Bands voor jou kan beteken en hoe jij je voordeel ermee kunt doen heb ik hieronder 10 voordelen voor je op een rij gezet:

#1: Weerstandsbanden zijn goedkoop

Of je nou 1 weerstandsband koopt of gelijk een complete set, weerstandsbanden zijn een bijzonder goedkope toevoeging aan je eigen gym.

Sommige Power Bands worden zelfs verkocht inclusief een volledige dvd met allerlei oefenmateriaal.

#2: Geschikt voor elk niveau

Weerstandsbanden zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes welke gebruikelijk zijn onderverdeeld in licht, medium en zwaar.

Daarnaast kun je de weerstand tijdens de training nog verder aanpassen door de band tijdens het trainen zelf meer of juist minder op spanning te brengen.

Je kunt overigens ook met meerdere weerstandsbanden tegelijk trainen om de training nóg uitdagender te maken.

#3: Behendig fitness apparaat

Als je in een klein huis woont heb je duidelijk niet genoeg ruimte voor allerlei fitness apparaten en dus zijn weerstandsbanden een geweldig alternatief omdat ze zo klein zijn.

Je kunt ze eenvoudig ophangen aan een haak in de kast, opvouwen en opbergen in een la of doos.

#4: Train je hele lichaam

Met behulp van weerstandsbanden en je eigen lichaamsgewicht kun je bijna elke grote spiergroep in je lichaam trainen.

Door op één zijde van de ‘resistance band’ te gaan staan of deze rond een vast object te plaatsen kun je veel spieren in je lichaam trainen.

#5: Bekende oefeningen ‘opfrissen’

Oefeningen met een weerstandsband zijn meestal gebaseerd op bekende kracht oefeningen.

Als je bijvoorbeeld op een uiteinde van de band gaat staan en je arm buigt met het andere eind in je hand dan creëer je dezelfde oefening als de standaard dumbbell bicep curl.

#6: Variatie in je training

Wanneer je dagelijks naar de sportschool gaat kun je met weerstandsbanden meer variatie aan je training toevoegen.

Daarnaast went je lichaam snel aan een bepaalde fitness routine waardoor variëren altijd een goed idee is.

Weerstandsbanden, losse gewichten en fitness apparaten afwisselen zorgt ervoor dat je je spieren iedere keer weer op een andere manier traint.

#7: Ook onderweg trainen

Omdat weerstandsbanden zo klein en eenvoudig draagbaar zijn kun je er ook onderweg goed mee trainen.

Zo zijn er veel verschillende oefeningen die je met Power Bands eenvoudig kunt uitvoeren in bijvoorbeeld een hotelkamer.

#8: Combineren met gewichten

Hoewel alleen weerstandsbanden al goed werken kun je ze ook combineren met losse gewichten.

Door bijvoorbeeld bicep curls te doen met zowel een weerstandsband en een dumbbell profiteer je optimaal van de voordelen van beide apparaten.

#9: Veilig trainen in je eentje

Als je traint met een weerstandsband dan loop je niet het risico dat je een zwaar gewicht op je tenen laat vallen of je vingers beknellen tussen losse gewichtschijven.

Daarom zijn weerstandsbanden ideaal om mee te trainen wanneer je alleen bent en geen trainingspartner in de buurt hebt.

#10: Uitstekende training

Hoewel er uiteraard een groot verschil bestaat tussen trainen met losse gewichten en weerstandsbanden zorgen ze beide voor een uitstekende training.

Wanneer je denkt aan de bicep curl dan zul je met losse gewichten de grootste krachtinspanning moeten leveren tijdens het eerste deel van de lift.

Dit terwijl je met een weerstandsband juist meer kracht nodig hebt tegen het einde van de beweging vanwege de spanning op de band.

In beide gevallen moet je lichaam kracht uitoefenen om een grote weerstand in beweging te krijgen en dit zorgt uiteraard voor een uitstekende krachttraining.

Zelf aan de slag met weerstandsbanden?

Om ervoor te zorgen dat je zelf op een veilige manier kunt beginnen te trainen met een weerstandsband en hier niet te veel voor betaalt heb ik hieronder een aantal uitstekende opties voor je op een rij gezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *