Lenigheid verbeteren: 5 Voordelen van een soepel en lenig lichaam

Lenigheid verbeterenWil jij je lenigheid verbeteren? Lees dan snel verder en leer welke voordelen een lenig lichaam met zich meebrengt.

De lenigheid van je lichaam speelt een grote rol in hoe snel je bent en zelfs hoe blessuregevoelig je bent, daarom is het altijd verstandig om te proberen je lenigheid te verbeteren.

Je lenigheid bepaalt voor een groot deel hoe efficient je kunt bewegen en hoe snel je van richting kunt veranderen terwijl je nog volledig in balans bent.

Een soepel en lenig lichaam kan niet alleen je sportprestaties verbeteren, maar kan je ook helpen beter te bewegen in je alledaagse leven.

Daarnaast worden lenigheidsoefeningen vaak ingezet bij de revalidatie van verschillende blessures en bevordert het een snel herstel van een hamstringblessure of zweepslag.

LENIGHEID VERBETEREN VOOR SKEELEREN?

Het is erg belangrijk dat je naast skeeleren ook lenigheidsoefeningen uitvoert omdat je juist van de kenmerkende skeelertechniek een erg stijf lichaam kunt krijgen.

Met een soepeler en leniger lichaam zul je je beter aan kunnen passen aan de omstandigheden en makkelijker kunnen versnellen als de situatie hierom vraagt.

Daarnaast zul je de herstelperiode na een zware inspanning in kunnen korten zodat je lichaam sneller weer een intensieve training aankan.

VOORDELEN VAN EEN LENIG LICHAAM

Zoals ik hierboven al schreef heeft het hebben van een lenig en soepel lichaam vele voordelen. Hieronder zet ik de 5 belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.

#1: Minder kans op blessures

Blessures voorkomenVeel blessures ontstaan doordat je lichaam in een vreemde (verkeerde) houding terechtkomt tijdens het sporten.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de spieren in de onderrug als je vanuit een verkeerde houding zwaar tilt.

Of het afscheuren van een knieband als je verkeerd terechtkomt na een sprong. Feitelijk komt dit doordat je onderbeen niet recht onder je bovenbeen staat tijdens de landing.

Lenigheidsoefeningen verbeteren je balans, coördinatie en flexibiliteit waardoor je lichaam beter zijn natuurlijke houding kan behouden tijdens verschillende bewegingen.

Door je lenigheid te verbeteren kan je lichaam zich beter en sneller aanpassen aan veranderende houdingen.

Hierdoor blijven kwetsbare lichaamsdelen als je schouders, onderrug en knieën beter beschermd als je snel beweegt.

#2: Geest en lichaam verbinden

Lenigheidstraining, vooral in de vorm van yoga, helpt je geest sneller te reageren op verschillende stimuli.

In eerste instantie kunnen deze stille en rustgevende oefeningen een beetje onwennig zijn, maar na verloop van tijd zullen deze steeds natuurlijker voelen.

#3: Verbeter balans en coördinatie

Balans op inline-skatesHeb je ooit vol verbazing naar een turnster op een evenwichtsbalk gekeken? Haar bewegingen zijn dynamisch, vloeiend en perfect in balans.

Met lenigheidsoefeningen ontwikkel je je balans tijdens dynamische bewegingen, net als de turner op de balk.

Door het oefenen van snel starten en stoppen, hand-oog coördinatie en snelheid kan het lichaam al deze krachten combineren.

Als alle onderdelen van je lichaam goed samenwerken worden je bewegingen soepeler en vloeiender waardoor je makkelijker kunt wenden en keren.

#4: Verkort je hersteltijd

Vaak zorgt een intensieve training voor spierpijn en vermoeidheid op de dag(en) daarna.

Echter wanneer je regelmatig lenigheidsoefeningen doet dan zul je sterker worden in je gehele bewegingsapparaat waardoor je hersteltijd kan worden verkort.

#5: Sneller resultaat

Lenigheidsoefeningen sneller fitLenigheidsoefeningen worden vaak gecombineerd met intervaloefeningen onder een hoge intensiteit en kan ervoor zorgen dat je sneller resultaat van je trainingen zult zien.

Met non-lineaire bewegingen als het verfijnde voetenwerk die je met een loopladder kunt doen of een slalomparcours gebruik je veel meer verschillende spieren dan wanneer je simpelweg rechtuit loopt.

Als je meer spieren gebruikt tijdens je training dan zul je automatisch sneller en meer resultaat zien na verloop van tijd.

WAT IS LENIGHEID?

Lenigheid is hoe groot je bewegingsmogelijkheden zijn van een gewricht waarover een spier of spiergroep loopt.

Veel mensen zullen merken dat naarmate ze ouder worden de lenigheid minder wordt, daarom is het belangrijk om dit te blijven oefenen om soepel te blijven.

Rekken en strekken

Om verstijven van je spieren te voorkomen is het belangrijk om deze continu te blijven rekken en strekken om ook op latere leeftijd zelf bijvoorbeeld je veters te kunnen strikken.

Overigens is het goed om te weten dat je spieren niet daadwerkelijk langer worden als je ze rekt.

Enkel je pijngrens wordt groter waardoor je een grotere spanning op je spieren kunt verdragen.

7 LENIGHEIDSOEFENINGEN

Rekken en strekken#1: Ga op je billen de grond, of op een matje, zitten en strek beide benen recht vooruit. Ga nu voorover en probeer met je handen je tenen te raken.

Doe dit dagelijks gedurende 20 seconden en je zult merken dat je op een gegeven moment je handen voorbij je tenen komen en misschien zelfs met je neus je bovenbenen kunt raken.

Als je deze oefening goed uitvoert zul je merken dat je de gehele achterkant van je benen rekt, van je billen, hamstrings, kuitspieren en hielen.

#2: Ga rechtop staan en breng een been omhoog daardoor je met je hak je bil raakt.

Pak het been vast met je arm achter je rug en trek je been rustig nog verder richting je bil. Houd dit wederom ongeveer 20 seconden vast en doe hierna je andere been.

Deze oefening zul je vooral in je bovenbeenspieren voelen en misschien ook licht in je kniegewricht.

Leniger worden#3: Je kunt je rug rekken door plat op de buik te gaan liggen en met je armen je bovenlichaam omhoog te duwen.

Op deze manier kom je in de cobra-houding en rek je je rugspieren. Zorg er wel voor dat je onderlichaam plat op de grond blijft.

#4: Je kunt ook je vingers rekken, dit doe je door een gebalde vuist te maken en langzaam je vuist te openen.

Probeer je vingers zo ver mogelijk te strekken en houd dit 1 minuut vast.

#5: Om je benen te rekken kun je ook een aantal lunges doen, dit bewegend rekken wordt ook wel dynamisch rekken genoemd.

Zet je voeten neer op schouderbreedte en stap vervolgens met je ene been ongeveer een meter naar voren.

Bij het neerkomen op je naar voren geschoven been maak je een kniebuiging van ongeveer 90 graden.

Vervolgens duw je jezelf weer rustig omhoog en zet je je been weer naast het andere been. Doe dit bij elk been tenminste 10 keer.

Om de intensiteit op te schroeven kun je ook vanuit de kniebuiging omhoog “springen”, let er echter wel op dat je je rug recht houdt.

Rekoefeningen#6: De volgende oefening wordt ook wel “de vlinder” genoemd. Je gaat op je billen zitten en brengt de zolen van je voeten tegen elkaar.

Dit lijkt erg op de kleermakerszit, alleen breng je in dit geval je benen niet over elkaar heen maar met de onderkant van je voeten tegen elkaar.

#7: Ga met je voeten weer op schouderbreedte staan draai je romp zo ver mogelijk heen en weer.

Je kunt deze swingende beweging een handje helpen door met je armen mee te zwaaien.

PROBEER YOGA

Yoga is een eeuwenoude methode om lichaam en geest in evenwicht te brengen en houden waarin veel lenigheidsoefeningen voorbij komen.

Hiermee is yoga een combinatie van inspanningsmomenten (rekken) en rustmomenten en wordt je er dus niet alleen leniger van, maar kun je ook tot rust komen en de alledaagse stress even vergeten.

Hoewel yoga soms een beetje zweverig kan overkomen hoeft het dit niet te zijn en is het de ideale oefening voor mensen met spier- en gewrichtsklachten.

Als jij last hebt van spieren en/of gewrichten of als je gewoon van nature erg stijf bent dan wil ik je zeker aanraden eens een yogales te proberen.

DE FIT. METHODE (+ GEHEIME KORTINGSLINK!)

FIT. Methode pakketWil jij ook leniger en toch fitter en gespierder worden met trainingsschema’s op maat? Probeer dan de FIT. Methode.

De FIT. Methode levert jou trainings- en voedingsschema’s op maat en je krijgt bovendien de beste professionele begeleiding op weg naar een fit en gezond lichaam.

Ik heb de FIT. Methode zelf aangeschaft en gebruik de schema’s dagelijks en heb mijn conditie verbeterd en ben gespierder geworden.

Je kunt deze methode overigens gratis proberen, want dankzij de 14 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent of als het tegenvalt.

Als je de FIT. Methode download via onze exclusieve kortingslink hieronder krijg je bovendien een fikse korting en kun je direct aan de slag!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 15.000 tevreden sporters gingen je al voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *