Trainen voor de (Alternatieve) Elfstedentocht [10 Praktische tips]

Alternatieve ElfstedentochtIt giet oan! Op de Weissensee in ieder geval wel, want daar wordt vanaf 22 januari 2018 weer de Alternatieve Elfstedentocht verreden.

Maar hoe train je voor zo’n monstertocht en hoe bereid je je het beste voor op de echte Elfstedentocht wanneer deze ooit weer door kan gaan.

In dit artikel ga ik 10 praktische tips met je bespreken waar je op kunt letten als je lange schaatstochten gaat maken en hoe je je het beste hierop kunt voorbereiden.

Helaas ben ik er de komende editie op de Weissensee zelf niet bij, maar ik heb de tocht van 200 kilometer op het bergmeer in Oostenrijk wel al 4 keer gereden.

Jammer genoeg heb ik nog nooit de kans gehad om de echte Elfstedentocht te schaatsen omdat deze in mijn volwassen leven nog nooit heeft plaatsgevonden.

It giet oan! (Fries, letterlijk ‘het gaat door’) legendarische, vaak geciteerde woorden waarmee Henk Kroes, voormalig voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden, in 1997 het doorgaan van de vijftiende Elfstedentocht aankondigde. (Algemeen Nederlands Woordenboek)

ALTERNATIEVE ELFSTEDENTOCHT VS. ELFSTEDENTOCHT

ElfstedenkruisjeWe kennen natuurlijk allemaal wel de Elfstedentocht, of “De Tocht der Tochten”, die voert langs alle 11 Friese steden en sinds 1909 vijftien keer is verreden.

Deze heroïsche tocht is slechts 15 keer georganiseerd omdat er op de gehele route een ijsdikte van minimaal 15 centimeter moet zijn.

Dit komt natuurlijk door het veranderende klimaat en de zachtere winters waardoor de Elfstedentochten ook in deze eeuw waarschijnlijk steeds zeldzamer gaat worden.


Terugblik van NOS op de laatste Elfstedentocht tot nu toe (1997)

Alternatieve Elfstedentocht

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat we binnen afzienbare tijd wel weer een echte Elfstedentocht gaan krijgen kun je er ook elk jaar eentje rijden in Oostenrijk.

De bekendste alternatieve Tocht der Tochten is natuurlijk het jaarlijks terugkerende evenement op de Weissensee in Oostenrijk waar sinds 1989 deze tocht wordt georganiseerd.

Echter wat je misschien niet weet is dat er in het verleden in vele andere landen schaatsmarathons van 200 kilometer zijn gereden.

Zo werd er in 1974 geschaatst in het Noorse Lillehammer, maar ook in Finland, Polen, Amerika, Canada, Japan en zelfs in Mongolië zijn in het verleden tochten van 200 kilometer geschaatst.

Alternatieve Elfstedentocht Weissensee

Alternatieve Elfstedentocht Weissensee 2018Zoals gezegd is de bekendste 200 km tocht in het buitenland de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee die sinds 1989 wordt gereden.

De Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee is in de loop der jaren uitgegroeid tot een meerdaags evenement met vele duizenden deelnemers.

Uiteraard is het ook een erg gezellig samenzijn van schaatsliefhebbers en is de climax van het evenement natuurlijk de wedstrijd over 200 kilometer van de professionele schaatsers.

VOORBEREIDEN OP DE (ALTERNATIEVE) ELFSTEDENTOCHT

200 Kilometer schaats je natuurlijk niet zomaar en het is zaak hiervoor goed te trainen en jezelf goed voor te bereiden op deze helse tocht.

Check daarom mijn top 10 praktische tips om je voor te bereiden op een Elfstedentocht of andere lange toertocht.

#1: GOEDE EN COMFORTABELE SCHAATSEN

Viking Combi Klapschaats reviewEen tocht van 200 kilometer is iets anders dan een paar rondjes rijden op een ijsbaan, daarom is het belangrijk om goede en vooral comfortabele schaatsen aan te schaffen.

Denk hierbij aan een stevige schoen die veel ondersteuning biedt aan je enkelgewricht omdat je waarschijnlijk 10 uren (of meer) stabiel op je benen moet blijven staan.

Je ziet erg veel mensen speciaal voor deze gelegenheid de schoen van hun skeelers op de ijzers monteren om extra stevigheid te creëren.

Je kunt natuurlijk ook een combinoor als de Viking Combi Klapschaats aanschaffen om het beste van beide werelden te ervaren.

goed gereedschap is het halve werk

#2: VERBETER JE CONDITIE

FIT. Methode pakketHet schaatsen van zoveel kilometers vergt natuurlijk veel van je conditie, daarom is het belangrijk om je algehele conditie op peil te brengen.

Je kunt dit doen door vele rondjes te schaatsen op een overdekte ijsbaan, maar je had ook al in de zomer kunnen beginnen met skeeleren om zo het hele jaar door topfit te blijven.

Als je op het laatste moment besluit mee te doen aan de Alternatieve Elfstedentocht dan is het zaak om je conditie zo snel mogelijk op orde te brengen.

Dit kun je naar mijn mening het beste doen met de FIT. Methode van Fit.nl. Aan de hand van duidelijke trainings- en voedingsschema’s kun je in no time je conditie opkrikken.

#3: ZOEK EEN TRAININGSMAATJE

Om samen ergens voor te trainen en uiteindelijk samen jullie doel te bereiken is natuurlijk veel leuker dan wanneer je alles in je eentje moet doen.

Naast het goede gezelschap en het plezier wat je eraan zult beleven kun je elkaar ook motiveren wanneer één van beide er doorheen zit.

In schaatstermen zal dit zijn dat je om en om elkaar uit de wind kunt houden waardoor je het beide langer vol kunt houden.

#4: OEFEN (WAAR MOGELIJK) OP NATUURIJS

Schaatsen op natuurijsAls je alleen de perfecte gladde ijsvloertjes van de overdekte ijshallen in Nederland gewend bent dan is het zeker verstandig eerst te oefenen op natuurijs.

Dit hangt natuurlijk ook af van het weer of je hiervoor de mogelijkheid gaat krijgen, maar wanneer deze zich voordoet moet je die zeker pakken.

Natuurijs is van zichzelf namelijk niet zo vlak en glad als kunstijs en je zult dan ook vele scheuren, hoopjes sneeuw, takjes en vogelpoep op het ijs tegenkomen.

Al deze obstakels kunnen ervoor zorgen dat je ten val komt en dit willen we natuurlijk voorkomen, dus oefen op natuurijs (indien mogelijk).

#5: VERBETER JE SCHAATSTECHNIEK

Naar mijn mening is het voor beginnende schaatsers sowieso onverstandig om meteen een (Alternatieve) Elfstedentocht te willen rijden.

Maar ook voor gevorderde schaatsers kan het geen kwaad af en toe een schaatsles te volgen om de techniek weer een beetje bij te slijpen.

Met een goede schaatstechniek verbruik je namelijk minder energie om snelheid te kunnen maken.

Dit betekent dus ook dat je met een goede techniek makkelijker langer en verder kunt schaatsen.

#6: BLIJF DRINKEN

Drinken bidonTijdens een lange schaatstocht is het belangrijk om voldoende te blijven drinken om uitdroging en verkramping van de spieren te voorkomen.

Dankzij het koude weer heb je misschien minder dorst dan wanneer het warmer is en ben je minder geneigd om te gaan drinken.

Toch is het juist dan belangrijk om ook in de kou goed gehydrateerd te blijven.

#7: DRAAG GOEDE SCHAATSKLEDING

Het is belangrijk om goede en comfortabele schaatskleding te dragen en het is afhankelijk van de temperatuur hoeveel lagen je het beste kunt dragen.

Ik wil je sowieso aanraden om thermo-onderkleding onder je schaatspak te dragen om het vocht (zweet) af te voeren.

Als het mooi winterweer is dan is dit genoeg, maar als het erg koud is dan wil ik je aanraden hierover nog een fleece jas of vest te dragen plus eventueel een wind- en waterdicht jack.

#8: KOOLHYDRATEN ETEN

Pasta spaghetti koolhydratenBijna elke topsporter eet een bord pasta in de uren voor de wedstrijd en dit is natuurlijk niet zonder reden.

Koolhydraten vormen namelijk de belangrijkste brandstof voor je lichaam en je hebt natuurlijk voldoende brandstof nodig voor een tocht van 200 kilometer.

Probeer dit bord pasta overigens wel minimaal 2 uur voor de inspanning naar binnen te werken, anders is je lichaam met het verwerken van dit eten en kun je buikpijn en maagkrampen krijgen tijdens het schaatsen.

Ik wil je nogmaals de FIT. Methode aanraden omdat je in dit eBook vele op maat gemaakte voedingsschema’s zult vinden waarmee je voldoende brandstof zult hebben voor een Alternatieve Elfstedentocht.

#9: SOEPELE SPIEREN

Met soepele spieren zul je het schaatsen altijd langer volhouden dan wanneer je lichaam erg stijf is.

In een eerder artikel heb ik een lijst met tips en tricks voor je verzameld hoe je je lenigheid kunt verbeteren en voor soepelere spieren kunt zorgen.

Daarnaast is het doen van een goede warming-up natuurlijk erg belangrijk om spierblessures te voorkomen.

#10: NEEM RUST

Je hebt je suf getraind, hebt je schaatsen geslepen en bent helemaal klaar voor de Alternatieve Elfstedentocht, nu is het tijd om je rust te pakken.

Ik wil je daarom ook aanraden om in de week voor de tocht van 200 kilometer weinig meer te trainen en slechts alleen een beetje ontspannen te schaatsen.

Daarnaast is het belangrijk om in de week voor de tocht voldoende te slapen en genoeg nachtrust te pakken.

GENIETEN!

Alternatieve Elfstedentocht WeissenseeMaar de belangrijkste tip die ik je wil meegeven is om te genieten van het schaatsen, maar ook zeker van de omgeving en de sfeer.

Want je zult bijna nergens anders zo’n fijne ambiance vinden en samenkomen met zoveel schaatsliefhebbers als bij de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee.

Afgezien natuurlijk van die ene echte Elfstedentocht langs alle elf steden (soms stadjes) van Friesland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *