125 mm wielen, kan het nog groter?

125 mm skeelerwielenHebben skeelerwielen hun maximale grootte bereikt met 125 mm, of kan het nog groter?

In het mondiale skeeleren is 4 wielen van 110 millimeter de meestgebruikte setup van de skeelers.

Toen Powerslide in 2014 op de proppen kwam met een frame met 3 wielen van 125 millimeter (12,5 cm) waren er tevens veel tegenstanders met argumenten om deze grotere wielen niet toe te laten tot internationale wedstrijden.

125 mm wielen verboden tot 2016

Dit is ook een tijd gelukt, maar in januari 2016 heeft de FIRS (Fédération Internationale Roller Sports) na veel aandringen besloten om de 125 mm wielen toe te staan in wedstrijden.

Maar wat is nou het voordeel van deze “gigantische” wielen? Wie heeft er voordeel van? En waarom zijn ze niet veel eerder toegestaan? En kunnen de skeelerwielen nog groter?

Om al deze vragen te beantwoorden duiken we eerst kort in de geschiedenis van de afmeting van inline-skate wielen.

Tijdens de opkomst van skates bedoeld voor snelheid (inline speed skating) begin jaren ’90 maakte men gebruik van 5×76 mm of 5×80 mm.

4×100 mm wielen

Inline-skates wielenAan het einde van de jaren ’90 reden wedstrijdrijders op 5×84 mm, maar de grootste omslag kwam in 2003 toen ze met 4×100 mm wielen begonnen te rijden.

Maar ook dit bleek niet groot genoeg voor de rappe mannen en vrouwen op wielen, waarop Powerslide wielen van 110 mm introduceerde.

Grappig om te weten was dat ook toen veel kenners riepen dat de wielen te groot waren en inderdaad de aanpassing duurde even, maar tegenwoordig rijdt er niemand meer op kleinere wielen dan 110 millimeter.

Aanpassing voor vrouwen moeilijker

Vooral het vrouwenpeloton had moeite met de grotere wielen. Veel vrouwen kozen er in eerste instantie voor om op de 100 mm te blijven rijden.

Maar toen op de 110 mm toch echt snellere tijden werden genoteerd stapten de meeste vrouwen toch wel snel over naar eerst 3×110 mm en 1×100 mm en daarna naar de 4×110 mm setup.

En toen kwamen onze vrienden van Powerslide in 2014 ineens met wielen van 125 millimeter, waarvan er slechts 3 in het frame waren gemonteerd.

Waarom duurde het dan tot 2016 voordat de wielen werden toegestaan tot officiële wedstrijden? Nou omdat men de wielen van 110 mm wel groot genoeg vond.

Snelheid te hoog?

Skeelerwielen opgestapeldNatuurlijk is dit een beetje kort door de bocht, maar de grootste argumenten waren dat de snelheid te hoog zou worden en dat de grotere hoogte van de schoen tot het asfalt een te grote aanslag op de enkels en knieën van de rijders zou zijn.

In de praktijk valt de hoogte van de schoen slechts 1 tot 1,5 centimeter hoger uit, omdat er de afgelopen jaren ook veel winst is geboekt in dunnere zolen van de skeelerschoenen en de manier waarop de frames onder de schoenen worden gemonteerd.

Ok, zijn de voordelen dan echt zo enorm ten opzichte van de 110 mm wielen? Nou, ja en nee, op de langere afstanden als de marathon zeer zeker wel omdat de snelheden hoger komen te liggen en belangrijker nog dit tempo goed vastgehouden kan worden.

Lagere rolweerstand

Dit is ook logisch omdat ze één wiel minder hebben en daardoor een lagere rolweerstand en volgens velen een comfortabelere rit, ook bij slechtere omstandigheden.

Echter op de piste bij de sprintnummers en de afvalkoersen zul je weinig (geen) skeeleraars op de 125 mm wielen zien rijden.

Hoewel je een hogere snelheid kunt verkrijgen op de 125 mm duurt het langer om deze snelheid te bereiken. Ook het accelereren als er bijvoorbeeld iemand wegrijdt wordt als lastiger ervaren op de 125 mm ten opzichte van de 110 mm.

Vergelijk het met een grotere versnelling op je fiets, in het begin is het lastiger rond te draaien, maar als je eenmaal snelheid hebt trap je dit zo weg.

Door de iets hogere positie is ook het sturen lastiger en ook het remmen met de zogenaamde T-stop is moeilijker doordat er een wiel minder in het frame zit. De T-stop is het slepen over de grond van de ene skeeler om tot stilstand te komen.

Voor wie zijn de 125 millimeter wielen dan geschikt en voor wie niet? Voor goed getrainde skeeleraars die lange afstanden met lange rechte stukken in hoog tempo willen en kunnen rijden zijn ze uitermate geschikt.

Op banen waar veel behendigheid op de skeelers nodig is zijn ze niet geschikt omdat het sturen lastiger is en ook het versnellen en afremmen moeilijker gaat.

Worden skeelerwielen nog groter dan 125 mm?

Marathon skeeleren 125 mmOf skeelerwielen nog groter worden gemaakt dan 125 millimeter is moeilijk te zeggen, maar zeg nooit nooit.

Ik zie het de eerstkomende vijf jaar niet gebeuren, vooral omdat het skeelerpeloton nog aan de 125 mm moet wennen.

Persoonlijk denk ik dat de grens wel bijna bereikt is wat betreft de grootte van de wielen, maar je weet nooit misschien dat ze de marathons ooit op 150 millimeter zullen rijden.

Het is dan alleen de vraag welke skeeleraar sterk genoeg is om deze gigantische wielen rond te krijgen en natuurlijk moeten de bonden (FIRS) hier ook weer mee instemmen en dat kan jaren duren zoals we gezien hebben met de 125 mm.

Recreatief skeeleren

Voor recreatief skeeleren moet je je afvragen of je het nodig vindt om op zulke grote wielen te rijden.

Als je geen wedstrijdskeeleraar bent zou ik je adviseren om op 4×100 mm of maximaal 4×110 mm te gaan rijden.

4 gedachten over “125 mm wielen, kan het nog groter?

  1. Femy

    De verlaagde rolweerstand bij skates met drie wielen is niet waar. De belangrijkste factor bij rolweerstand is het gewicht wat er op komt, en die verschilt natuurlijk niet. De persoon van 80 kilo is nog steeds 80 kilo, het gewicht wordt zelfs minder goed verdeelt (naar 3 punten ipv 4).
    Rubber heeft een redelijk hoge weerstandcoefficient voor de grip, bij skater wielen is dat iets lager omdat het een mix is van kunststof en rubber. De weerstand van het rollen van de wielen en de lagers is dus hoger per wiel, bij een skate van drie wielen, en evenhoog ten opzichte van een skate met vier wielen in totaal.
    Daarnaast zorgen grotere wielen niet per se voor een grotere snelheid. De maximale snelheid die sowieso bereikt zou worden, kan theoretisch gemakkelijker worden vastgehouden door de massatraagheid bij een aantal rotaties per seconde. Persoonlijk zou ik daar wel meer onderzoek in willen zien wat het verschil in vermogen is voor de skaters. 🙂

    1. Mick

      Ik ben het niet eens met je analyse. Rolweerstand bij een wiel komt door twee dingen, de wrijving van de lager en de krachtvector die door het indrukken van de wielen evenals door een oneffen wegdek een component tegengesteld aan de rijrichting kan geven. Bij een groter wiel is het aantal omwentelingen per minuut kleiner en verlies je bij een zelfde lagerweerstand winder energie. Ook verlies je minder energie door oneffenheden op de weg omdat de krachtvector die ontstaat door een oneffenheid bij een groter wiel meer omhoog staan dan in tegengesteld aan de rijrichting.

  2. Gert-Jan

    Mijn ervaring is dat op “comfortabel bij slechte omstandigheden” nog wat op af te dingen is. Op klinkers en slecht asfalt bijvoorbeeld rijden 4 x 110 beter dan 3 x 125. Ik denk dat het komt doordat de druk per wiel groter is waardoor je per saldo meer last hebt van oneffenheden. Ik ben benieuwd of anderen dat ook ervaren.

  3. Hans

    Ik heb dit seizoen op 125mm gereden, zowel op de baan als op de weg.
    De roleeerstand heb ik als veel lager ervaren dan de 100 en 110mm wielen. Bij het uitrijden na een oefening (uitrijden zonder enige afzet) viel mij op dat ik iedereen voorbij schoot, terwijl we allen dezelfde snelheid hadden bij de oefening. Het langzame asselereren kan ik beamen, maar bij aanhaken minder energie nodig om bij te blijven.
    Op de weg heb ik ze als zeer comfortabel ervaren. Minder last van obstakels (een grotere wieldiameter neemt nu eenmaal obstakels makkelijker. (Vergelijk een autoped en een fiets die tegen een stoeprand aan rijden)
    Ervaar meer en langer druk bij de afzet (mits juiste houding) op klinkers rijden ze makkelijker dan de kleinere wielen.
    Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn 125 mm, hoewel ik zo terug kan naar 4×100 of 110mm want die kunnen ook in hetzelfde frame. Daarom durfde ik de uitdaging ook aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *