Waarom werd de klapskeeler geen succes?

Ik hoor je denken, klapskeeler? Hoezo klapskeeler, bestaat die dan?

Ja de klapskeeler bestaat echt, of beter gezegd heeft bestaan. Maar waarom werd de klapskeeler geen succes, terwijl de klapschaats niet meer weg te denken is?

CadoMotus klapskeelerDe grootste reden voor de ondergang van de klapskeeler was omdat je er gewoon simpelweg bijna tot geen voordeel uithaalde.

Eigenlijk het enige echte voordeel was dat de overgang van de skeeler naar het ijs en de klapschaats in de winter erg makkelijk was omdat je je techniek niet hoefde aan te passen tijdens het inline-skaten.

Eén van de grote nadelen van de klapskeeler is dat het geheel erg onstabiel aanvoelt en dan met name in de bochten.

Double Push niet mogelijk op klapskeeler

Ook maken skeeleraars gebruik van een andere techniek dan schaatsers, tijdens de ‘Double Push‘ bleek de eerste afzet op de buitenkant van de wielen van de klapskeeler erg lastig te maken, waardoor de wedstrijdrijders er niet op gingen rijden.

Maar ook bij de normale afzet op de skeeler bleek het voordeel van het klapsysteem minimaal omdat je op skeelers niet met je punt in het asfalt zal graven door het rollen van de wielen zoals de vaste schaats voorheen wel met de punt in het ijs boorde.

Hierdoor maak je op skeelers je slag vanzelf wel goed af en is er geen reden om deze te verlengen zoals op de schaats.

Klapskeeler zwaarder dan vaste skeeler

Echter de allergrootste reden voor het niet aanslaan van de klapskeeler was het extra gewicht die het klapsysteem met zich meebracht. De skeeler kon hierdoor erg lomp aanvoelen en uiteraard waren de grote namen in het skeeleren hier niet van gediend.

Omdat het gewicht van het frame van een klapskeeler hoger ligt dan bij normale frames werd het terugklappen van het frame als zeer onprettig en zelfs extra belastend voor de enkels ervaren.

Nog een reden waarom er tegenwoordig niet eens meer wordt gedacht aan het gebruiken van klapskeelers is dat je dan nóg hoger boven het asfalt komt te staan.

Klapskeelers werden vooral tussen 2000 en 2005 op de markt gebracht toen de meeste rijders nog op 84 mm wielen reed.

Wielen werden te groot

Wiel inline-skateNu tegenwoordig bijna alle skeeleraars op 100 mm, 110 mm of zelfs 125 mm (12,5 cm) wielen rijden zou de afstand tot het asfalt met een klapsysteem tussen de schoen en het frame nog eens een centimeter hoger worden. Dit zou een (nog) grotere belasting voor de enkels betekenen tijdens het sporten.

Maar waarom werden ze dan door bijna alle fabrikanten gemaakt? Hadden ze niet beter eerst onderzoek kunnen doen of er überhaupt een markt was voor deze klapskeelers.

Nou in de begindagen van de klapskeeler was er ook wel degelijk een markt voor en gingen ze als warme broodjes over de toonbank. Dit kwam vooral door de grote hype die ontstond na de introductie van de klapschaats, waarop wereldrecord na wereldrecord gebroken werd.

Klapskeeler varianten

In de loop der jaren zijn er verschillende soorten klapskeelers ontwikkeld met grote verschillen in ontwerp met elk zijn eigen kenmerken.

Het Nederlandse bedrijf Finn bracht begin jaren ‘2000 de tweewielige Finn Twinn (klik voor afbeelding) op de markt, afgezien van het onderstel lijkt deze skate erg op de gewone klapschaats.

Tweepunts klapskeeler

Raps Heman klapskeelerHet bedrijf uit Stadskanaal was zelfs bezig met een tweepunts klapskeeler waarbij eerst de voorste twee wielen uitklappen en daarna het derde wiel. Deze is naar mijn weten echter nooit op de markt gebracht, misschien omdat dit systeem niet sterk genoeg bleek?

Ook het Nederlandse schaatsmerk Raps kwam met een klapskeeler op de markt. Ook deze Raps Heman maakte gebruik van een normaal klapsysteem zoals we die uit het schaatsen kennen.

Maar ook het bekende inline-skate merk CadoMotus kwam op de markt met een klapskeeler. Het bijzondere aan deze skeeler was dat alleen de voorste twee wielen in het frame zelf konden uitklappen.

Kortstondig succes

Om een lang verhaal kort te maken, de klapskeeler was een leuk idee en had ook kortstondig succes. Maar werd ingehaald door de realiteit van alsmaar grotere wielen en dadendrang in de skeelersport waardoor deze al snel overbodig werd.

Waar de klapschaats zichzelf bewezen heeft als veel sneller dan de vaste schaats, heeft de klapskeeler dit nooit kunnen doen waardoor de wedstrijdtoppers op een vast frame zijn blijven rijden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *