Skeeleren op de openbare weg: Zo vind jij je weg in het verkeer! [9 Tips]

Skeeleren op de openbare wegIn Nederland heeft niet elk dorp of stad een speciale skeelerbaan waardoor je al snel je toevlucht moet zoeken op de openbare weg.

Maar misschien ben je wel net zoals mij dat je veel liever de wijde wereld intrekt dan rondjes moet blijven draaien op een skeelerbaan of piste.

Hoe je het ook wendt of keert je zult gebruik moeten maken van de openbare weg en/of fietspaden.

Toch kleven hier relatief veel risico’s aan wanneer je niet weet wat je moet doen en hoe je je op skeelers in het verkeer moet gedragen.

VERKEERSREGELS VOOR SKATERS EN SKEELERAARS

Verkeersregels skeelerenKen jij bijvoorbeeld de verkeersregels voor skeeleraars? Dit zijn toch dezelfde regels als voor fietsers gelden, toch?

Fout: Als skater of skeeleraar ben je volgens de wet een voetganger en zul je je in principe ook aan de verkeersregels voor voetganger moeten houden.

Toch zul je jezelf niet bestempelen als voetganger en jezelf eerder zien als ‘fietser’ vanwege de snelheid.

Dit is ook prima en wanneer je goed oplet en op een prettige manier aan het verkeer deelneemt kun je ook prima op fietspaden en de openbare weg skeeleren.

Ik wilde je dit toch even verteld hebben zodat je weet dat er eigenlijk van je verwacht wordt dat je je gedraagt als een voetganger en dus eigenlijk “te gast” bent op de weg.

SKEELEREN OP DE OPENBARE WEG: 9 HANDIGE TIPS!

Daarom heb ik hieronder een aantal tips voor je verzameld die jou helpen om veiliger en beter te kunnen skeeleren op de openbare weg.

#1: DRAAG ALTIJD EEN SKEELERHELM!

Vrouw met skeelerhelmNee, echt je vrienden zullen je niet uitlachen als jij je skeelerhelm opzet en ja, het is echt nodig.

Je hoofd is het zenuwcentrum van je hele lichaam en deze wil je toch beschermen tijdens een valpartij?

Want wist je dat je door het dragen van een skeelerhelm 85% minder kans op hersenletsel hebt tijdens een val op je hoofd?

Vergeet daarnaast ook niet je polsbeschermers, elleboogbeschermers en kniebeschermers om te doen om veilig uit de strijd te komen.

#2: CONTROLEER JE SKEELERS VOOR JE WEGGAAT

Niets is zo eenvoudig als even je skeelers checken op kapotte of ontbrekende onderdelen voor je gaat skeeleren.

Het laatste wat je wilt is onderweg bijvoorbeeld een wiel verliezen omdat het asje niet goed vastzit.

Dit kun je simpel voorkomen door vliegensvlug je skeelers te bekijken voor je de deur uitgaat.

#3: STEEK JE HAND UIT ALS JE AFSLAAT

Vrouw inline-skaten op het strandKlinkt eenvoudig toch? Even je hand uitsteken wanneer je een afslag neemt zodat andere weggebruikers weten wat je gaat doen.

Hoewel dit voor fietsers doodnormaal is lijken maar weinig skeeleraars dit te doen.

Je doet er niet alleen het verkeer om je heen een plezier mee maar zorgt er ook voor dat die aanstormende auto achter je weet dat je een bocht gaat maken en jou niet omver rijdt.

#4: NIET APPEN TIJDENS HET SKEELEREN

Net zoals je in de auto beter geen smartphone kunt bedienen tijdens het rijden geldt eigenlijk hetzelfde voor tijdens het skeeleren.

Wees je ervan bewust dat je actief deelneemt aan het verkeer en dat je hierbij geen enkele afleiding kunt gebruiken.

#5: RIJD NIET TE BREED OP EEN SMALLE WEG

Het is verstandig om je slag aan te passen wanneer je op een zeer smalle weg skeelert.

Wanneer je je à la Sven Kramer de hele breedte van de weg toe-eigent dan kun je er op wachten dat automobilisten achter je boos worden omdat ze je niet in kunnen halen.

Houd dus rekening met de breedte van de weg en de medeweggebruikers om je heen.

#6: ZORG ERVOOR DAT JE GEZIEN WORDT

VeiligheidshesjeIk wil je aanraden – vooral wanneer je in het donker of bij schemering skeelert – om reflecterende en duidelijk zichtbare kleding te dragen.

Denk bijvoorbeeld aan een reflecterend hesje of op z’n minst sportkleding met felle kleuren zodat medeweggebruikers je op tijd zien.

Wanneer je echt in het donker gaat skeeleren is het bovendien aan te raden om een lampje op je kleding te plaatsen, want we weten allemaal hoe slecht je fietsers zonder licht ziet. Dit geldt ook voor skeeleraars.

#7: RIJ NIET ONNODIG OP DE WEG ALS ER OOK EEN FIETSPAD IS

Dit is een grote ergernis van automobilisten over wielrenners die vaak in grote groepen midden op de weg fietsen terwijl er een prima fietspad naast de weg ligt.

Toch zie ik ook veel skeeleraars dit tegenwoordig doen en ik begrijp het in sommige gevallen ook goed.

Want het wegdek op de grote weg is vaak vlakker en gladder dan op het fietspad, bovendien maak ik me hier zelf ook regelmatig schuldig aan.

Let gewoon op dat je het niet doet wanneer het druk is op de weg, hoe slecht het fietspad ook is.

#8: GA OP ZOEK NAAR RUSTIGE WEGEN

SkeelerpadWellicht een overbodige tip, maar ik wil je toch aanraden om op zoek te gaan naar rustige wegen en gebieden.

Je doet jezelf hier een groot plezier mee omdat je dan niet grote hoeveelheden uitlaatgassen van passerende auto’s hoeft in te ademen en iets relaxter kunt skeeleren.

Daarnaast doe je je medeweggebruikers er een plezier mee omdat je niet constant in de weg rijdt wat tot frustratie kan leiden.

#9: GA NIET STUNTEN OP DE WEG

Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe gevaarlijk stunts en tricks op skeelers kunnen zijn.

Maar wanneer je deze stunts ook nog eens op de openbare weg met verkeer om je heen gaat uitvoeren loop je uiteraard een nòg groter risico op blessures.

Mijn advies is wanneer je wilt stuntskaten om altijd een skatepark op te zoeken, er is er vast wel eentje bij jou in de buurt.

CONCLUSIE

Net zoals bij bijna alles in het leven is ook skeeleren op de openbare weg een kwestie van geven en nemen en je gezonde verstand gebruiken.

Let goed op in het verkeer, houd je netjes aan de verkeersregels en wees vooral vriendelijk naar je medeweggebruikers dan zul je je weg in het verkeer snel vinden.

WIL JIJ ONGEKEND FIT WORDEN?

Droog Trainen Protocol Mannen coverBen jij op zoek naar een manier om ongekend fit te worden en een ultiem fit lichaam te krijgen?

Dan wil ik je het Droog Trainen Protocol van de Droog Trainen Academie aanraden.

Je krijgt in dit programma de tools aangereikt om praktische en werkende voedingsschema’s en trainingsschema’s voor jezelf op te stellen om je doel te bereiken.

Uiteraard zul je het zware werk en de trainingen wel zelf moeten doen, maar je gaat een stuk zekerder aan de slag wanneer je weet dat je het beste programma volgt.

Daarnaast kun je zelf invulling geven aan je trainingen en dus ook erg makkelijk bijvoorbeeld skeeleren, hardlopen of wielrennen in je trainingsschema integreren.

Je loopt bovendien geen enkel risico en kunt het Droog Trainen Protocol gratis uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Klik op de link hieronder om het beste programma voor jou te downloaden!

DTP VOOR VROUWEN DTP VOOR MANNEN

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 7.500 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *