Afvallen met een koolhydraatarm dieet: Zo val je gemiddeld 2 kilo per week af!

Afvallen met een koolhydraatarm dieetKun je met een koolhydraatarm dieet snel afvallen en op gewicht blijven? In dit artikel vertel ik je alles wat je over een koolhydraatarme levensstijl moet weten.

Een koolhydraatarm dieet is, zoals het woord al zegt, een voedingspatroon waarbij je de inname van koolhydraten beperkt.

Je beperkt bijvoorbeeld de inname van granen, zetmeelrijke groenten en fruit en richt je juist op veel proteïne en gezonde vetten.

Er bestaan letterlijk honderden verschillende koolhydraatarme diëten en elk heeft zijn eigen restricties wat betreft het type en de hoeveelheid koolhydraten die je mag eten.

WAAROM EEN KOOLHYDRAATARM DIEET VOLGEN?

Veel mensen die willen afvallen volgen een koolhydraatarm dieet en naast het verliezen van lichaamsgewicht hebben sommige diëten ook nog andere gezondheidsvoordelen, zoals een verminderde kans op diabetes type 2.

Daarnaast kun je een koolhydraatarm dieet volgen om de volgende redenen:

  • Je wilt afvallen en daarom eet je minder koolhydraten
  • Je wilt je gehele eetpatroon omgooien
  • Je vindt de gerechten simpelweg ontzettend lekker

Daarnaast wil ik je aanraden eerst je huisarts te raadplegen wanneer je een koolhydraatarm dieet wilt gaan volgen en een medische conditie hebt.

Klik hier om het Koolhydraatarm Weekmenu GRATIS uit te proberen >> (Aanrader!)

WAT IS EEN KOOLHYDRAATARM DIEET?

Pasta koolhydratenZoals de naam al doet vermoeden let je bij een koolhydraatarm dieet goed op hoeveel koolhydraten en welk type je binnenkrijgt.

Koolhydraten zijn calorierijke macronutriënten die je in veel ingrediënten terug kunt vinden.

Koolhydraten kunnen simpel en complex zijn, daarnaast kunnen ze nog verder worden verdeeld in:

  • Bewerkt simpel (tafelsuiker)
  • Natuurlijk simpel (lactose in melk en fructose in fruit)
  • Bewerkt complex (bloem)
  • Natuurlijk complex (volkoren en bonen)

NATUURLIJKE KOOLHYDRATEN

Enkele natuurlijke bronnen van koolhydraten zijn:

  • Fruit
  • Granen
  • Groente
  • Melk
  • Noten
  • Zaden
  • Peulvruchten

Daarnaast voegen veel producenten van voedingsstoffen bewerkte koolhydraten toe in de vorm van suiker of bloem.

Enkele voorbeelden van producten met bewerkte koolhydraten zijn: pasta, wit brood, koekjes, snoep en frisdrank.

Je lichaam gebruikt koolhydraten als brandstof om energie te krijgen en juist de complexe vorm wordt door je lichaam omgezet naar suiker tijdens de spijsvertering.

Hierna worden ze opgenomen in het bloed waar het beter bekend staat als bloedsuiker, oftewel glucose.

Over het algemeen worden natuurlijke complexe koolhydraten minder snel verteerd en zorgen ze voor een minder grote schommeling in de bloedsuikerspiegel.

Natuurlijke complexe koolhydraten zorgen daarnaast nog voor andere belangrijke lichaamsfuncties in stand te houden.

Door een stijgende bloedsuikerspiegel zal je lichaam insuline vrijgeven en dit zorgt ervoor dat glucose je lichaamscellen kan binnengaan.

Je lichaam gebruikt een bepaalde hoeveelheid glucose om energie van te krijgen en ervoor te zorgen dat je de dagelijkse inspanningen aankunt.

Overtollige glucose wordt opgeslagen in je lever, spieren en andere cellen waar het later wordt omgezet naar vet.

Het idee achter een koolhydraatarm voedingspatroon is dat je door minder koolhydraten te eten ook een lagere insulinespiegel krijgt waardoor het lichaam opgeslagen vet gaat verbranden waardoor je dus afvalt en gewicht verliest.

HOE ZIET EEN TYPISCH KOOLHYDRAATARM DIEET ERUIT?

Koolhydraatarm gerechtOver het algemeen richt een koolhydraatarm dieet zich meer op proteïne uit bijvoorbeeld vlees, gevogelte, vis en eieren en een aantal zetmeelarme groentes.

Daarnaast worden meestal granen, peulvruchten, verschillende soorten fruit, brood, pasta en zetmeelrijke groentes in de ban gedaan.

Overigens mag je in sommige diëten wel kleine hoeveelheden fruit, groente en volkoren eten.

De meeste koolhydraatarme diëten laten je ongeveer 30 – 60 gram koolhydraten per dag eten en dit komt neer op ongeveer 100 – 250 calorieën.

Daarnaast beginnen deze diëten vaak erg streng waarbij je in het begin bijna geen koolhydraten eet, echter naarmate je het dieet langer volgt zul je steeds meer koolhydraten binnenkrijgen (binnen het toelaatbare uiteraard).

Dit terwijl het dieet van een gemiddelde Nederlander ongeveer voor 50% uit koolhydraten bestaat.

AFVALLEN DOOR EEN KOOLHYDRAATARM DIEET

Gebruikelijk vallen mensen af door minder calorieën te consumeren en meer te bewegen en om bijvoorbeeld een kilo per week af te vallen moet je dagelijks ongeveer 500 calorieën minder eten.

Koolhydraatarme, of extreem koolhydraatarme, diëten kunnen op korte termijn voor meer gewichtsverlies zorgen dan vetarme diëten.

Uit onderzoek is echter gebleken dat een leven zonder koolhydraten niet veel voordelen heeft op de lange termijn.

Je zult de eerste paar maanden tot een half jaar bijzonder snel kunnen afvallen, maar daarna stokt het bij veel mensen en vliegen de kilo’s er niet meer zo snel af.

ANDERE GEZONDHEIDSVOORDELEN

Mooie slanke vrouwHet volgen van een koolhydraatarm dieet kan je helpen om enkele ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen of verbeteren.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoge bloeddruk
  • Metabool syndroom
  • Diabetes
  • Hart- en vaatziekten

Voor hart- en vaatziekten en diabetes geldt dat elk dieet waarmee je overtollig gewicht verliest je een verlaagd risico geeft op deze aandoeningen.

Daarnaast zullen de meeste diëten ook je cholesterol en bloedsuikerspiegel verbeteren, al is het maar tijdelijk.

NADELEN VAN EEN KOOLHYDRAATARM DIEET (KORTE TERMIJN)

Wanneer je van de ene op de andere dag flink minder, of zelf bijna geen, koolhydraten meer eet kunnen er verschillende gezondheidsproblemen op je pad komen echter gelukkig zijn deze vaak van zeer korte duur.

Enkele gezondheidsproblemen die te maken hebben met je overstap op een koolhydraatarm dieet zijn:

  • Hoofdpijn
  • Slechte adem
  • Spierkrampen
  • Huiduitslag
  • Diarree
  • Vermoeidheid
  • … en je voelt je simpelweg erg zwak in je hele lijf

Daarnaast zijn er bepaalde diëten die de inname van koolhydraten dusdanig beperken dat het op lange termijn ervoor kan zorgen dat er vitamine en mineraal tekorten ontstaan.

Bovendien kunnen je botten verzwakken en loop je een groter risico op vele chronische aandoeningen.

Omdat koolhydraatarme diëten niet altijd genoeg voedingsstoffen leveren is deze manier van afvallen niet aan te raden voor tieners en jongeren.

Hun nog groeiende lichamen hebben de voedingsstoffen die gevonden kunnen worden in volkoren, fruit en groente simpelweg te hard nodig om te kunnen ontwikkelen.

Zij kunnen er natuurlijk veel beter voor kiezen om bijvoorbeeld af te vallen met skeeleren of aan een andere sportieve activiteit deelnemen.

KETOSE

Gespierde man opdrukkenDoor de inname van koolhydraten dusdanig te beperken tot onder 30 gram per dag kan je lichaam in een toestand genaamd ‘ketose’ terechtkomen.

Ketose is wanneer er niet genoeg suiker (glucose) in je lichaam aanwezig is voor energie waardoor je lichaam opgeslagen vet gaat verbranden waardoor er ketonen in je bloed terechtkomen.

Ketonen zijn de afvalstoffen van verbrand vet en deze verlaten je lichaam via je urine of ademhaling waardoor er een sterke acetongeur uit je mond kan komen.

Enkele bijwerkingen van ketose zijn:

  • Misselijkheid
  • Hoofdpijn
  • Fysieke vermoeidheid
  • Mentale vermoeidheid
  • Slechte adem

Het is daarom ook niet aan te raden om langer dan een half jaar een koolhydraatarm dieet te volgen.

Maar dit is in 99 van de 100 gevallen ook niet nodig omdat je binnen deze 6 maanden je ideale gewicht al lang hebt bereikt.

LEKKERE KOOLHYDRAATARME GERECHTEN DANKZIJ DE GRATIS WEEKMENU’S!

Wil jij afvallen maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan wil ik je het Koolhydraatarm Weekmenu aanraden.

De meer dan 30 heerlijke dagmenu’s zijn samengesteld door de kok van Bgreat.nl en zullen ervoor zorgen dat je gemiddeld 2 kilo per week zult verliezen.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken over wat je moet eten om af te vallen en krijgt hierbij complete boodschappenlijstjes op maat.

Je kunt het eBook direct downloaden als PDF-bestand op je computer, smartphone of tablet waardoor je meteen kunt beginnen.

Je kunt het Koolhydraatarm Weekmenu ook GRATIS uitproberen, want dankzij de 30 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *