Jezelf motiveren om ook in de winter te trainen [5 Ultieme motivatie tips om te gaan sporten!]

Motivatie tips trainenHeb jij moeite om jezelf te motiveren ook in de winter te gaan trainen? Check dan dit artikel voor een aantal spetterende motivatie tips.

Wij atleten zijn ook net mensen natuurlijk en we krijgen allemaal vroeg of laat te maken met motivatieproblemen.

Dit kan variëren van slechts één training afzeggen omdat je “ziek” bent tot maanden afhaken en elke progressie die je geboekt hebt weer verliezen.

WAAR HAAL JIJ JE MOTIVATIE VANDAAN?

Heb jij ook moeite om jezelf te motiveren? Dan ben je niet de enige, want uit onderzoek is gebleken dat ruim 30% van de Nederlanders na 3 maanden na het aanmelden bij een  sportschool al is gestopt met sporten.

Juist in deze tijd van het jaar blijkt het voor veel mensen moeilijk om toch de deur uit te gaan om lekker te sporten.

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk mag je af en toe een pauze nemen in je trainingsschema en dit schijnt zelfs erg goed te zijn om lichamelijk en mentaal in topconditie te blijven.

Echter is het zaak om hier niet in te blijven hangen en na een korte periode van afwezigheid de draad wel weer op te pakken.

Daarom wil ik je in dit artikel 5 tips geven om jou te helpen jezelf te motiveren om te gaan trainen en het uiterste uit jezelf te halen.

Ruim 30% van alle Nederlanders die zichzelf aanmelden bij een sportschool stoppen al binnen 3 maanden met sporten!

#1: CONCRETE DOELEN STELLEN

Training doelstellingenIn de loop der jaren ben ik er achter gekomen dat het stellen van concrete doelen die je wilt behalen de beste manier is om jezelf te motiveren.

Dit kan bijvoorbeeld zijn een x-aantal kilo’s afvallen, trainen voor een marathon of Alternatieve Elfstedentocht waar je naartoe werkt.

Ik heb zelf gemerkt dat ik eerder een training oversla wanneer ik niet naar een belangrijk evenement toe kan werken.

Hierdoor raak je in een neerwaartse spiraal en voor je het weet ben je weer helemaal uit conditie en kun je opnieuw beginnen.

Daar tegenover staat dat wanneer ik wel een groot doel voor ogen heb ik juist soms extra ga trainen (wat overigens ook niet altijd goed is).

Het geeft me namelijk een goed gevoel als mezelf al aan de finishlijn zie staan nadat ik helemaal kapot ben gegaan.

#2: DEEL JE DOELEN MET ANDEREN

Personal trainerAansluitend op de motivatie tip hierboven is het belangrijk om je doelen met je partner, vrienden, collega’s of familie te delen.

Op deze manier wordt je sociaal verantwoordelijk gehouden voor je vorderingen en heb je wederom een grote stok achter de deur om te gaan trainen.

Zo zul je de vraag krijgen of je er bijna klaar voor bent of hoeveel kilo je al kwijt bent en hoeveel je nog te gaan hebt.

Ook hier zul je de nodige motivatie uit kunnen halen omdat iedereen je doelstelling kent en je niet wilt falen voor je vrienden en familie.

#3: STEL ALLEEN REALISTISCHE DOELEN

Uiteraard is het goed om jezelf te testen en voor het hoogst haalbare te gaan, wees echter wel realistisch in je doelstellingen.

Je kunt wel als doel hebben om Sven Kramer binnen een jaar te verslaan op de 5 kilometer, maar we weten allemaal dat dit moeilijk gaat worden. Helemaal als je nog nooit hebt geschaatst of geskeelerd.

Natuurlijk wil je jezelf pushen en grenzen verleggen om zo de best mogelijke opbouw in je trainingen te kunnen hebben.

Maar wees wel realistisch om grote teleurstellingen te voorkomen en te voorkomen dat je voor je volgende doelen jezelf niet kunt motiveren.

#4: GA SAMEN TRAINEN

Samen trainen sportenSamen met andere mensen trainen geeft een bepaalde druk en werkt als een “stok achter de deur” omdat je deze andere personen niet wilt teleurstellen.

Daarnaast kan samen sporten zorgen voor de nodige lol en kan het je afleiden wanneer je benen op ontploffen staan.

Je kunt zelf een groep gemotiveerde mensen zoeken die jou naar topprestaties kunnen pushen, maar je kunt je ook aansluiten bij een club of vereniging.

Het gevoel dat ik iemand andere teleurstel heeft mij al meerdere malen over de streep getrokken om toch m’n sportkleren aan te doen en ervoor te gaan.

Bovendien is het vaak een drempel die je over moet omdat je er bijna altijd veel plezier in hebt wanneer je eenmaal bezig bent.

#5: VOLG EEN UITGEBALANCEERD TRAININGSSCHEMA

Zoals gezegd is het hebben van die spreekwoordelijke “stok achter de deur” een grote motivatie en in het verlengde hiervan komt een goede planning om de hoek kijken.

Onzekerheid is namelijk een grote reden voor mensen om hun motivatie te verliezen en te stoppen met sporten.

Daarom is het belangrijk om alle onzekerheid weg te nemen en een bewezen effectief en uitgebalanceerd trainingsschema te volgen en je hieraan te houden.

Op deze manier hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken of je werkelijk op de goede weg bent of niet.

DE FIT METHODE

FIT MethodeUit eigen ervaring kan ik zeggen dat je de beste trainingsschema’s in de Fit Methode van Fit.nl kunt vinden.

Je kunt namelijk op elk gewenst niveau instappen en of je doel nu afvallen, spieren kweken of simpelweg fitter worden is er is altijd een schema die goed aansluit bij jouw doelstelling.

Bovendien krijg je altijd goede begeleiding van de professionals van Fit.nl via de bijbehorende app waardoor er geen enkele reden meer is om te falen.

Naast de vele trainingsschema’s krijg je ook toegang tot de voedingsschema’s waarmee je altijd een lekkere, voedzame en verantwoorde maaltijd op tafel kunt zetten.

FIT Methode gratis proberen?

Als je de Fit Methode nu bestelt via onze exclusieve kortingslink krijg je tijdelijk 50% korting en krijg je toegang tot de live webinars om jezelf nog meer te motiveren om door te gaan.

Je kunt de Fit Methode overigens gratis proberen, want dankzij de 14 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 2.500 tevreden sporters gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.