Wat zijn de voordelen van skeelers met 3 wielen?

De grote skeelermerken zijn de afgelopen decennia teruggegaan van skeelers met 5 wielen naar 4 wielen en tegenwoordig hebben de meeste skeelers slechts 3 wielen.

Wat zijn de grote voordelen van deze trend en kleven er ook nadelen aan skeelers met 3 wielen?

Skeelers met 3 wielen

Skeelers met 3 wielen

In een tijdperk waarin bijna ieder vakgebied een hevige evolutie heeft ondergaan is de inline-skate relatief stil blijven staan.

Het enige gebied waarop skeelers wel sterk zijn veranderd ten opzichte van vroeger is de grootte van de wielen en rijden professionals tegenwoordig op wielen van 125 millimeter groot.

Het grote probleem was altijd dat vanwege het design van de frames de wielen niet groter konden worden in een skate met 4 wielen.

Wat was dus de oplossing om wel grotere wielen onder de schoenen te kunnen monteren? Simpel! Gewoon 1 wiel minder bevestigen in het frame en je hebt ineens ruimte zat.

Deze keuze bleek een groot succes en inmiddels zijn inline-skates met (maar) 3 wielen eerder regel dan uitzondering geworden.

Hieronder neem ik een aantal voordelen en nadelen van skeelers met slechts 3 wielen met je door.

Voordelen van 3 Wielen vs. 4 wielen

Wat zijn de grote voordelen van skeelers met 3 wielen ten opzichte van skeelers met 4 wielen?

Het meest opvallende voordeel is uiteraard de grootte van de wielen, want in een markt die steeds streeft naar groot – groter – grootst zijn 3 wielen uiteraard een schot in de roos.

Grotere wielen hebben brengen namelijk een aantal grote voordelen met zich mee, zoals:

  • Minder trilling (vooral op slecht wegdek)
  • Ze gaan langer mee
  • Ze rijden soepeler
  • Je rijdt efficiënter
  • Langer rollen na een afzet
  • … en je kunt simpelweg sneller skeeleren, alhoewel dit sterk afhankelijk is van de skeeleraar en bijkomende omstandigheden.

Echter om skeelers met slechts 3 wielen te maken stonden fabrikanten voor een grote uitdaging.

Zij moesten er namelijk achter zien te komen hoe je grote wielen (125 mm) in een frame kunt monteren zonder dat deze erg lang en volledig onbestuurbaar zou worden.

De oplossing was dus om terug te gaan van skeelers met 4 wielen naar skates met 3 wielen.

Wedstrijdskeelers met 3 wielen

Ook voor wedstrijdskeeleraars zijn inline-skates met 3 wielen inmiddels de standaard geworden.

Zo bestaat het assortiment van wedtrijdskeelers van grote merken als Bont en Powerslide bijna volledig uit driewielers.

Voor snelheidsduivels is snelheid namelijk het allerbelangrijkst en met 3 grote wielen ga je nou eenmaal sneller en vergroot je je ‘roll’.

Dankzij de grotere wielen voel je bovendien minder vibratie waardoor je benen langer fris voelen en verzuring langer uitblijft waardoor je sneller grotere afstanden kunt afleggen.

Daarom zijn skeelers met 3 wielen niet meer weg te denken uit het wedstrijdpeloton en zijn ze ideaal voor de marathon.

125 mm wielen

Fitness skating

Inline-skates met drie wielen zijn ideaal voor elk type skater en dan ook met name voor fitness skaters en plezier skeeleraars.

Vanwege de relatief korte wielbasis ben je op deze skates namelijk zeer wendbaar en kun je overal tussendoor manoeuvreren.

Daarnaast kun je zelfs op slecht begaanbare wegen en paden nog steeds uit de voeten op skeelers met 3 grotere wielen.

Als klap op de vuurpijl kun je er ook goed mee uit de voeten in een drukke binnenstad wanneer je op een warme zomeravond nog een terrasje wilt pakken.

Nadelen van skeelers met 3 wielen

Tot nu toe heb ik mij alleen nog maar positief kunnen uitlaten over skeelers met 3 wielen maar kleven er dan echt geen nadelen aan?

Nou, hoewel de nadelen niet opwegen tegen de voordelen zijn er wel een aantal kleine minpuntjes.

Zo heb je meer kracht nodig om deze grote wielen in een constant tempo rond te kunnen laten draaien dan met kleinere wielen.

Ook kunnen ze duurder uitpakken dan de “ouderwetse” 90, 100 of 110 mm wielen en daarnaast vindt niet iedereen skeelers met grote wielen mooi.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *