Spierherstel en slapen: Je spieren groeien sneller als je goed slaapt!

Het is alom bekend dat je slaapkwaliteit een grote invloed heeft op het herstel van je spieren maar tot in hoeverre zijn spierherstel en goed slapen met elkaar verbonden?

Je trainer heeft je er vast op geattendeerd dat een goede nachtrust bijzonder belangrijk is om fit en uitgerust wakker te worden en fris aan een nieuwe training te kunnen beginnen.

Naast een ochtendhumeur is een ander kenmerk van een slechte nachtrust dat het je sportprestaties negatief beïnvloedt.

Spierherstel en slapen

Spierherstel en slapen

Hoewel je wellicht “prima kunt functioneren” op 5 à 6 uurtjes slaap per nacht denken je lichaam en spieren hier waarschijnlijk anders over.

Laten we beginnen met de twee belangrijkste slaapfases (REM en non-REM) om de invloed van slapen op spierherstel goed te begrijpen. (Leer hier meer over de verschillende slaapfases!)

Tijdens het slapen doorloop je meerdere verschillende slaapfases in gemiddeld 4 à 5 cycli van 90 – 120 minuten.

REM-Slaap

Een gezonde volwassene verkeert ongeveer 20% van de volledige nachtrust in de REM-Slaapfase, oftewel rapid eye movement.

De REM-slaap domineert het laatste deel van de slaapcyclus, in het bijzonder het uur voor je wakker wordt.

Goede REM-slaap is vooral belangrijk voor geestelijk herstel tijdens het slapen en zorgt voor een goede gemoedstoestand.

Spierherstel en spiergroei door slapen

Non-REM-Slaap

Voldoende non-REM-slaap, oftewel NREM, diepe slaap of slow-wave slaap, is essentieel voor spierherstel en lichamelijk herstel.

Een gezonde volwassen persoon brengt ongeveer 40 – 50% van de volledige nachtrust door in de NREM-slaapfase.

Gedurende deze slaapfase daalt de bloeddruk in je lichaam en ga je langzamer en dieper ademen.

Dit zorgt voor extra zuurstof en voedingsstoffen richting belangrijke plekken in je lichaam wat spierherstel en spiergroei mogelijk maakt.

Je hele lichaam kan tijdens deze slaapfase herstellen en verfrissen.

Spiergroei tijdens de slaap

Nu we weten dat de non-REM-slaapfase het belangrijkst voor spierherstel is gebeurt er ook iets anders tijdens deze slaapfase.

Wanneer je voldoende tijd in deze slaapfase doorbrengt produceert je lichaam namelijk ook groeihormonen.

Tijdens de NREM-slaap geeft je hypofyse een “shot” groeihormoon af wat spiergroei en spierherstel stimuleert.

Wanneer je slecht slaapt produceert je lichaam veel minder groeihormonen en dit kan zelfs voor een afname van de spiermassa en een verminderde fitheid zorgen.

Een goede nachtrust van gemiddeld 8 – 9 uur per nacht is essentieel om een fit lichaam te krijgen of behouden en je spieren te laten groeien.

Slaap bevordert spierherstel dankzij een unieke eiwitsynthese de productie van groeihormonen.

Dus als jij fit en gespierd wilt worden is het bijzonder belangrijk om iedere nacht van een optimale nachtrust te genieten.

Slaap jij slecht? Dan doe je er goed aan dit direct aan te pakken, want anders kun je wel fluiten naar die sixpack!

Slaap jij slecht? Pak dit NU aan!

7-Stappen methode coverOm definitief met al je slaapproblemen af te kunnen rekenen is het belangrijk om deze bij de kern aan te pakken 

Om dit te doen raad ik je aan de 7-Stappen methode te downloaden. In deze online slaapcursus leer je precies hoe je beter kunt leren slapen zonder slaappillen te gebruiken.

Je doet dit o.a. door verschillende (subtiele) veranderingen in je levensstijl door te voeren, anders te eten en een vast slaappatroon in je leven te introduceren.

Via de button hieronder kun je het eBook direct downloaden met 50% korting waardoor je meteen aan de slag kunt gaan met het oplossen van je slaapproblemen!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.