Sta jij goed op de weegschaal? De juiste manier om je gewicht te bepalen!

Wat is de juiste manier om je eigen lichaamsgewicht te bepalen? Sta jij goed op de weegschaal?

Het klink zo eenvoudig, iedere ochtend of avond op de weegschaal staan, toch is het lastiger dan je denkt om een consistente en accurate meting te doen.

Dit is vooral het geval wanneer je gewicht wilt verliezen en elke gram telt, of een zeer nauwkeurig gewicht moet wegen om je sport te kunnen beoefenen in een bepaalde gewichtsklasse.

In dit artikel ga ik uitleggen wat de juiste manier is om jezelf te wegen, hoe je goed op de weegschaal staat en waarom het zo belangrijk is om nauwkeurige en consistente metingen te doen.

Sta jij goed op de weegschaal?

De juiste manier om je gewicht te bepalen

Bestaat er überhaupt een juiste manier om jezelf te wegen? Uit onderzoek blijkt inderdaad dat veel mensen niet goed op de weegschaal staan.

Of je nou een aantal kilo af wilt vallen of simpelweg een goed inzicht in je eigen gezondheid wilt krijgen, het doen van betrouwbare en consistente metingen is het allerbelangrijkst.

Hieronder vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van je eigen lichaamsgewicht om schommelingen in het gewicht accuraat over een langere periode bij te kunnen houden.

Wegen doe je het beste ’s ochtends

Je kunt jezelf het beste in de ochtend wegen omdat je lichaam een aanzienlijke hoeveelheid vocht (water) verliest door simpelweg je ademhaling en transpiratie tijdens het slapen.

Hierdoor weeg je meestal in de ochtend het lichtste van de hele dag.

Omdat je dan net na het slapen nog niks gegeten of gedronken hebt geeft dit de beste meting en heb je het beste zicht op fluctuaties richting je streefgewicht.

Daarnaast kun je door het zien van je gewicht ’s ochtends vroeg nog inspiratie halen om gedurende de dag gezonde keuzes te maken en dit kan uiteraard niet wanneer de dag ten einde loopt.

De enige uitzondering op deze regel is wanneer je een lichaamscompositie weegschaal gebruikt.

Deze instrumenten sturen een onschadelijke hoeveelheid elektriciteit door je voeten en meten dan de snelheid waarmee het door je lichaam reist.

De snelheid waarmee stroom door vet gaat ligt namelijk hoger dan de snelheid waarmee het door spieren of botten gaat en voorzien je hierdoor van een uiterst accurate compositie meting.

In dit geval zul je de beste meting doen wanneer je lichaam goed gehydrateerd en voldaan is en je voeten een beetje klam van zweet zijn om de stroom beter te geleiden.

Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om jezelf te meten na het ontbijt en een verfrissende douche.

Gewicht bepalen in de ochtend

Ga naar het toilet voor je op de weegschaal stapt

Je lichaamsgewicht kan heel erg schommelen afhankelijk van hoe vol je blaas en/of darmen zijn.

Afhankelijk van je afmetingen, hydratatie en recente maaltijden kun je tot een halve kilo kwijtraken nadat je naar het toilet bent geweest.

Geloof je het niet? Test het simpelweg eens door jezelf te wegen nadat je wakker bent geworden en daarna nog een keer na het ontbijt.

Je zult versteld staan hoeveel verschil er dan in het gewicht kan zitten.

Dus om de meest realistische en nauwkeurige meting te krijgen kun je het beste zo “leeg” mogelijk op de weegschaal gaan staan.

Externe factoren

Naast het tijdstip van wegen, de hoeveelheid vocht en voedsel in je systeem en het type weegschaal zijn er nog een aantal externe factoren die het weegproces kunnen beïnvloeden.

Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  1. Temperatuur
  2. Kleding
  3. Ondergrond
  4. Gewichtsverdeling
  5. Menstruatiecyclus

Blij met je gewicht

#1: Temperatuur

De temperatuur kan een grote invloed hebben op de accuraatheid van het bepalen van het gewicht, met name omdat verschillende weegschalen slecht of minder goed reageren onder koude omstandigheden.

#2: Kleding

Wanneer je kleding draag terwijl je jezelf weegt kan dit ervoor zorgen dat je meer dan een kilo zwaarder bent dan wanneer je in je blootje of met alleen ondergoed op de weegschaal staat.

Het dragen van schoenen tijdens het wegen kan voor nog eens een gewichtstoename van ruim een halve kilo zorgen.

Uiteraard maakt het niet veel uit als je jezelf elke keer weegt met dezelfde kleren aan, echter omdat niemand dagelijks hetzelfde draagt is dit erg onrealistisch.

Je doet er daarom goed aan om altijd zonder kleding of met slechts onderkleding aan op de weegschaal te stappen.

#3: Ondergrond

Om je gewicht goed te kunnen meten is het essentieel om je weegschaal op een harde ondergrond zoals tegels te plaatsen.

Wanneer je je weegschaal bijvoorbeeld op een tapijt plaatst zul je geen accurate resultaten krijgen.

#4: Gewichtsverdeling

Probeer altijd in het midden van de weegschaal te gaan staan en probeer zo stil mogelijk te staan.

Wanneer je niet stilstaat en een beetje wiebelt dan zal de meting op zowel een digitale als een mechanische weegschaal schommelen.

#5: Menstruatiecyclus

Als vrouw ben je er waarschijnlijk goed van bewust welke invloed je menstruatiecyclus op je gewicht kan hebben.

Bij sommige vrouwen kan een opgeblazen of gezwollen gevoel een van de symptomen van de menstruatie zijn omdat het lichaam vocht vasthoudt waardoor je in gewicht kan toenemen.

Wanneer je ineens zwaarder bent dan voorheen kun je bij jezelf te rade gaan om de reden van deze gewichtstoename te achterhalen.

De kans is overigens groot dat je na je menstruatie dit extra gewicht net zo snel weer verliest.

Je kunt ook té vaak wegen

Ben jij erg onzeker over je gewicht of heb je in het verleden te maken gehad met een eetstoornis dan is dagelijks wegen in veel gevallen niet de beste optie voor jou.

Is dit het geval dan kun je beter wekelijks of zelfs maandelijks op de weegschaal staan om je voortgang bij te houden.

Houd wel in je achterhoofd dat de cijfers op de weegschaal slechts een indicatie geven van je algehele gezondheid en dat er vele verschillende redenen zijn waarom dit getal dagelijks kan fluctueren.

Je doet er daarom ook goed aan om inderdaad wekelijks of tweewekelijks op de weegschaal te gaan staan om je voortgang op lange termijn beter te kunnen overzien.

Stap-voor-stap naar jouw streefgewicht [Hoge korting]

Droog Trainen Protocol Vrouwen reviewWil jij het jojo-effect doorbreken en je streefgewicht bereiken en behouden? Dan raad ik je aan het Droog Trainen Protocol te downloaden.

Je leert in dit online fitnessprogramma namelijk precies hoe jij jouw droomlichaam kunt krijgen en ook daadwerkelijk vast kunt houden.

Dit doe je o.a. met behulp van op maat gemaakte trainings- en voedingsschema’s en gratis begeleiding (groepscoaching) van de professionals van de Droog Trainen Academie.

Via de onderstaande kortingslink krijg je direct toegang tot het Droog Trainen Protocol met de hoogste korting, je hoeft alleen aan te klikken of je een man of een vrouw bent!

MANNEN STARTEN HIER! VROUWEN STARTEN HIER!

Het Droog Trainen Protocol is inmiddels meer dan 10.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *