Valpartijen tijdens inline-skaten voorkomen

Inline-skaten valpartijen voorkomenVoor beginners kan inline-skaten een enge sport zijn om mee te beginnen. Al snel dwalen de gedachten af naar of ze zullen vallen en hoeveel pijn dit gaat doen.

Want laten we eerlijk zijn een flinke smak op het asfalt voelt meestal niet fijn. Overigens als je al goed kunt skeeleren is dit artikel waarschijnlijk niet voor jou bedoeld omdat het zich echt op beginners richt.

Welnu, als je een beginner bent en je niet durft te skaten uit angst om te vallen of juist iemand bent die wel graag wil skeeleren maar te ongecoördineerd bent om het te proberen, dan gaat dit artikel je helpen om je angsten te overwinnen.

Ik ga je namelijk een aantal tips en tricks meegeven waarmee makkelijker gaat skaten, beter kunt remmen op inline-skates en hoe je om kunt gaan met onvermijdelijke valpartijen.

Beste skatehouding

Skeeleren met stokkenZo kun je bijvoorbeeld je houding en je stabiliteit thuis oefenen op het tapijt, dus hoef je niet eens naar buiten de eerste keer dat je je skates aantrekt.

Doe gewoon je skeelers aan, stap op het tapijt (hierdoor zul je niet wegrollen) en probeer stevig en rechtop te blijven staan.

Als je dit goed onder de knie hebt, dus stabiel op je skates staat, dan kun je je knieën licht buigen om zo de voor jou ideale rijhouding te bepalen.

Wanneer je loopt kun je het beste zo rechtop mogelijk lopen, maar dit gaat niet op bij skeeleren. Sterker nog gestrekte benen kunnen er juist voor zorgen dat je valt en jezelf blesseert tijdens het inline-skaten.

Om je spieren te trainen voor de juiste skeelerhouding kun je het beste met je knieën licht gebogen en je benen op schouderbreedte gaan staan. Probeer met je bovenlichaam, dus met je wervelkolom, een natuurlijke licht gebogen houding aan te nemen.

Remmen op inline-skates

Inline-skating slalomIn het artikel remmen met skeeleren omschrijf ik een aantal van de beste remtechnieken voor skeeleraars op skeelers zonder remblokje.

In dit geval ga ik ervan uit dat je rijdt op inline-skates die dus wél een remblokje hebben. Daarom nu een aantal tips om makkelijker tot stilstand te komen op je skates.

  1. Neem een comfortabele houding aan met je knieën licht gebogen en je armen vooruit.
  2. Verplaats je lichaamsgewicht naar je skate waar géén rem op zit.
  3. Duw nu het been mét het remblokje naar voren zodat er een driehoek ontstaat. (houd wel het gewicht op je andere been)
  4. Til de tenen van het been waarmee je gaat remmen langzaam op waardoor het remblokje aan de achterkant de grond zal raken.
  5. Hierdoor ontstaat frictie en zul je afremmen. Uiteraard des te harder je het remblokje op de grond drukt, des te eerder sta je stil.

Oefen dit voor jezelf uitvoerig op een leeg parkeerterrein of iets dergelijks voordat je de openbare weg opgaat. Zo kun je altijd veilig tot stilstand komen wanneer je in het verkeer gaat inline-skaten.

Vallen en opstaan

Kind op rolschaatsenNiemand vindt het leuk om te vallen tijdens het skeeleren, maar als je wel valt dan is het altijd handig om te weten hoe je je val het beste kunt controleren.

Als je je balans verliest en een valpartij onvermijdelijk wordt dan kun je het beste licht naar voren buigen vanuit je heupen en je armen strekken.

Nu kun je voorover vallen en de klap opvangen met je handen en je armen. Let er wel op dat je altijd polsbeschermers draagt om botbreuken te voorkomen.

Het dragen van andere beschermers als kniebeschermers en elleboogbeschermers is ook erg aan te raden als je een beginnende skater bent.

Extra tip van Flip: als je valt, probeer dan altijd in de berm in het gras of zand te vallen omdat dit veel minder hard aan zal komen dan asfalt of klinkers!

Ik hoop dat je na het lezen van deze tips en tricks je inline-skates aan zult trekken en een ritje gaat maken omdat het ontzettend leuk is en ook nog eens een goede workout is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *