Je sportprestaties verbeteren met superfoods! [+ Lijst met superfoods]

Je sportprestaties verbeteren met superfoods!Je weet waarschijnlijk wel dat goede voeding essentieel is om goed te presteren en eet voor elke training braaf je pasta. Maar wist je dat je ook superfoods kunt inzetten om je sportprestaties te verbeteren?

Er zijn namelijk genoeg andere ingrediënten die ervoor kunnen zorgen dat jij meer energie krijgt en beter kunt presteren.

Deze voedingsstoffen en ingrediënten noemen we superfoods en zoals het woord al zegt is het ook echt ‘supervoedsel’.

Je hebt de term superfoods waarschijnlijk al vaker gehoord, maar wat zijn superfoods precies? En hoe kun jij ze gebruiken om je sportprestaties te verbeteren?

WAT ZIJN SUPERFOODS?

Superfoods zijn ingrediënten die bijzonder rijk zijn aan vele belangrijke voedingsstoffen zoals antioxidanten, vitamines en mineralen.

Ze komen voor in vele verschillende soorten en maten en kunnen varieren van fruit, groente, vis en verschillende vleessoorten.

Dit supervoedsel helpt je niet alleen je mentale fitheid op orde te krijgen, maar zorgt er natuurlijk ook voor dat je lichaam genoeg energie krijgt.

Dankzij deze ingrediënten kun je een hoger niveau halen, verbeter je je uithoudingsvermogen en kun je sneller herstellen van de geleverde inspanning.

BELANGRIJKE VITAMINES VOOR SPORTERS

Getraind lichaam buikspierenAls fanatieke sporter heb je veel vitamines, mineralen en essentiële voedingsstoffen nodig om sterker te worden en een grotere inspanning te kunnen leveren.

Een aantal van deze belangrijke mineralen kun je verkrijgen uit complexe koolhydraten en proteïnen.

Hieronder vind je een aantal ingrediënten en voedingsstoffen die je zeker voor (en soms tijdens) het sporten tot je kunt nemen.

#1: MELK (CALCIUM)

Melk is rijk aan calcium en dit zorgt er op zijn beurt voor dat je botten sterker worden en blijven.

Daarnaast bevat melk proteïnen, koolhydraten en vele goede vetten die ervoor zorgen dat je sterker wordt.

Daarom staat melk in de lijst met superfoods, of superdrinks, en is het bijzonder goed om te ontbijten met een glas melk of je cornflakes met melk eten.

Door melk toe te voegen aan je smoothie of een beetje cacaopoeder aan je melk toe te voegen blijft melk, de witte motor, ook bijzonder lekker.

#2: HAVERMOUT (COMPLEXE KOOLHYDRATEN)

Havermout met bessenHavermout is niet alleen erg lekker, maar het is ook een ware superfood omdat het erg veel complexe koolhydraten bevat en dit is letterlijk de brandstof voor je lichaam.

Complexe en vezelrijke koolhydraten zijn erg belangrijk om je lichaam in balans te houden.

Complexe koolhydraten worden door je lichaam afgebroken en veranderd in suiker wat je lichaam kan gebruiken om energie uit te halen.

Complexe koolhydraten zijn niet te verwarren met simpele koolhydraten omdat deze erg snel (te snel) door je lichaam worden afgebroken en je nauwelijks energie geven.

De ingewikkelde koolhydraten worden veel langzamer en geleidelijker afgebroken door je lichaam en zorgen voor energie over een langere periode.

Dit is precies waarom de bekende energiedrankjes je slechts voor korte tijd extra energie geven, namelijk omdat deze hoeveelheid suiker veel minder complex zijn dan koolhydraten.

#3: GROENTE (VITAMINES)

Groenten als sla, boerenkool en broccoli zitten vol vitamines, zoals vitamine B wat ervoor zorgt dat je energie krijgt.

Je kunt deze groente bijvoorbeeld door je salade mengen, op je broodje doen of aan je smoothie toevoegen.

Het internet staat vol met creatieve manieren waarop jij op een heerlijke manier extra groente kunt toevoegen aan je alledaagse gerechten.

#4: VIS EN EIEREN (PROTEÏNEN)

Zalm superfoodsDe vele proteïnen die je vindt in zalm en andere vleessoorten zijn vitale bouwstenen voor je spieren en zorgen voor sneller spierherstel na een training.

Want des te sneller je herstelt van je sportprestatie en geen spierpijn meer hebt des te sneller kun je weer aan de slag, waardoor je uiteindelijk harder kunt trainen.

Naast de vele vissoorten die je kunt eten om meer proteïnen binnen te krijgen zijn eieren ook een veelgebruikte superfood om aan deze bouwstoffen te komen.

Je kunt bijvoorbeeld eieren door je salade mixen of een heerlijke uitsmijter maken.

#5: NOTEN (GOEDE VETTEN)

Noten zijn een goede bron van vezels, proteïnen en gezonde vetten.

Omega 3 is een gezonde vetsoort die helpt om je cardiovasculaire stelsel gezond te houden.

Je kunt gezonde vetten vinden in bijvoorbeeld pindakaas, walnoten of cashewnoten.

Deze notensoorten zijn ware superfoods die je helpen je sportprestaties te verbeteren en je algehele fitheid op te krikken.

LIJST MET SUPERFOODS INGREDIËNTEN

SuperfoodsZoals je hierboven hebt kunnen lezen zitten superfoods vol met belangrijke voedingsstoffen zoals calcium, koolhydraten en proteïnen.

Deze ingrediënten als eieren, havermout en pindakaas kunnen jou de energie geven die je nodig hebt om je sportprestaties te verbeteren.

Hieronder vind je een lijst met ingrediënten die tot de superfoods kunnen worden gerekend:

  • Spinazie
  • Chiazaden
  • Eieren
  • Yogurt
  • Walnoten
  • Zalm
  • Zoete aardappelen
  • Bosbessen
  • Avacado
  • Donkere bladgroenten
  • Cacao
  • Havermout
  • Bonen
  • Melk
  • Noten
  • Quinoa
  • Tomaten
  • Kaneel
  • Kiwi
  • Broccoli

Uiteraard zijn er nog veel meer superfoods die jou kunnen helpen om beter te kunnen trainen, maar de bovenstaande zijn de bekendste en meest gebruikte.

Bedenk ook dat je niet alleen door hard te trainen een goede atleet wordt maar dat goede voeding hier ook een cruciale rol in speelt.

Zorg er dus voor dat je bewust kiest voor de juiste ingrediënten en voeg daar deze superfoods ook zeker aan toe om meer energie en spierkracht te krijgen.

SUPERFOODS VERWERKEN IN HEERLIJKE GERECHTEN

FitChef Turbo coverIn dit artikel heb ik je precies uitgelegd hoe je met superfoods jouw sportprestaties kunt verbeteren.

Ik wil nog even dieper ingaan op hoe je deze superfoods nu kunt verwerken om er heerlijke maaltijden van te kunnen maken.

Uit eigen ervaring weet ik dat je veel zult hebben aan de recepten uit het kookboek FitChef (Turbo) van sport- en dieetgoeroe Mark van Oosterwijck.

Dit bestseller boek staat boordevol heerlijke recepten met superfoods die je in 15 – 30 minuten kunt bereiden en is een echte aanrader voor elke fanatieke sporter.

Wil jij meer informatie over FitChef check dan de onderstaande video, of laat het boek meteen thuisbezorgen zonder verzendkosten!

Ben je na het zien van deze video overtuigd geraakt van de kwaliteit van het FitChef (Turbo) receptenboek klik dan snel op onze exclusieve kortingslink hieronder!

JA! IK WIL MEER INFORMATIE OVER FITCHEF!

Inmiddels is deze bestseller al meer dan 12.000 keer verkocht!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.