Skeeler wielen vervangen: 3 Tekenen dat je wielen aan vervanging toe zijn!

Na regelmatig en intensief gebruik van je skeelers is het logisch dat de wielen slijten, maar hoe weet je nou wanneer je de wielen in je skeelers moet vervangen?

Veel skeeleraars en inline-skaters missen vaak de zichtbare tekenen van slijtage aan de wielen en weten niet wanneer deze aan vervanging toe zijn.

Bij kinderen kun je vaak ook wachten tot ze aan nieuwe skeelers toe zijn wanneer ze hun huidige skates bijna ontgroeid zijn.

Tip: Check hier waar je op moet letten wanneer je skeelers gaat kopen!

Skeeler wielen vervangen

Wanneer is het tijd voor compleet nieuwe skeelers?

Soms hebben je skeelers simpelweg hun werk jaren goed gedaan en is het tijd om deze volledig te vervangen omdat ze er bijvoorbeeld erg versleten uitzien.

Hier zijn 3 redenen waarom je skeelers aan vervanging toe zijn:

  • De skeelers passen niet (meer) goed: Kinderen groeien nou eenmaal erg snel en zullen snel uit hun skeelers groeien. Toch geldt dit niet alleen voor kids en kunnen ook de voeten van volwassenen nog iets groeien, bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen.
  • De skeelers vallen letterlijk uit elkaar: Hoewel skeelers veelal bijzonder goed en stevig geproduceerd zijn en gemaakt om lang mee te gaan kunnen ze kapot gaan. Vooral de buckle straps om de skeelers stevig onder te binden gaan sneller kapot dan de skeelerschoen zelf.
  • Je bent een betere skeeleraar geworden: Eenvoudige inline-skates zijn prima voor kinderen en beginnende skeeleraars. Echter wanneer je techniek beter wordt en je sneller en langere afstanden leert skeeleren is het wellicht tijd om professionelere (en ja veelal iets duurdere) skeelers aan te schaffen.

Vervanging voorkomen / uitstellen

Veel skeeleraars vinden het makkelijk om de wielen en lagers te vervangen waardoor ze niet eens de moeite nemen om de wielen goed te onderhouden.

De wielen en lagers krijgen te maken met grote slijtage omdat ze onder zware omstandigheden moeten presteren, zoals met regen, stof en ander ruig terrein.

Minder onderhoud vertaalt zich alleen maar in het uitgeven van meer geld wanneer je de wielen van je skeeler wel moet vervangen.

Hieronder vind je een aantal oplossingen om de wielen van je skeelers te onderhouden en een langer leven te gunnen:

Wielen roteren

Je doet er goed aan om gedurende de zomermaanden de wielen van je skeelers maandelijks te controleren op slijtage.

Zachtere wielen slijten uiteraard sneller dan harde wielen en het is daarom verstandig om goed bij aanschaf al goed na te denken over de wielkeuze.

Je ontkomt echter niet aan slijtage wanneer je intensief skeelert, echter je kunt de vervanging van de wielen wel uitstellen door de wielen te roteren.

Skeeler wielen roteren werkt in principe hetzelfde als bij het roteren van de wielen van je auto. Je simpelweg de wielen uit het frame en plaatst deze op een andere positie terug.

Hoewel je de wielen random kunt roteren kun je ook een bepaald systeem volgen waardoor je zeker weet dat ieder wiel gelijkmatig slijt.

  • 4 Wielen: Bij skeelers met 4 wielen (meest voorkomend) kun je het beste het 1-3-2-4 systeem gebruiken waarbij je dus het eerste wiel naar positie 3 verplaatst en het 2e wiel naar de achterste positie schuift. Let er wel op dat je ze ook omdraait m.b.t. welke zijde aan de binnenkant zit en welke zijde aan de buitenkant.
  • 3 Wielen: Bij skeelers met 3 wielen heb je minder opties en raad ik aan om ze telkens gewoon een positie op te schuiven, dus 1-2-3. Dan komt het er dus op neer dat het eerste wiel naar de middelste positie gaat, het middelste wiel naar de laatste plek en het achterste wiel weer vooraan komt.

Skeeler wielen vervangen

Het moment dat je je skeeler wielen moet vervangen zal echter onontkomelijk zijn wanneer je de wielen oneindig hebt door gewisseld.

Maat wanneer zijn je wielen dermate versleten dat je deze moet vervangen en het lastige is dat dit tot op zekere hoogte een stukje eigen inzicht is en afhankelijk van hoe intensief jij je skeelers gebruikt en wat je doel is.

Wanneer je echter merkt dat je niet langer “lekker rolt” en zelfs op een vlakke weg stuitert of de wielen helemaal scheef zijn afgesleten dan is het tijd om de wielen te vervangen.

Hieronder heb ik een aantal tekenen voor je verzameld waaraan jij kunt zien dat je skeeler wielen aan vervanging toe zijn:

  • Controleer de vorm van de wielen: Nieuwe skeeler wielen zijn perfect glad en rond van vorm. Wanneer dit het geval is zijn de wielen zeker niet aan vervanging toe. Na verloop van tijd zullen de randen van de wielen echter scherper worden of volledig uit elkaar vallen dan weet je zeker dat je de wielen kunt vervangen.
  • De wielen hebben geen grip meer: Wanneer de wielen erg oneffen zijn gesleten en je de wielen al meerdere malen hebt geroteerd zie je een vreemde slijtage aan beide kanten van de wielen. Als de wielen niet gelijkmatig afslijten en er in het midden scherpe randen vormen heb je meestal weinig grip bij de afzet, ook dit is een teken dat de wielen af zijn.
  • De wielen vallen uit elkaar: Dit is de laatste fase waarin skeeler wielen zich kunnen bevinden, ze vallen namelijk van ellende (bijna) uit elkaar. Ook op deze skeelers rijd je niet meer fijn en is het wachten tot het wiel of z’n binnenwerk uit elkaar valt.

Versleten skeeler wiel

Hoe kun je skeeler wielen vervangen?

Ok, je heb nieuwe wielen aangeschaft, maar wat is de beste manier om deze te vervangen? Volg het onderstaande stappenplan:

  1. Schroef voorzichtig de asjes los uit het frame met een Torx sleutel.
  2. Verwijder vervolgens de lagers en spacers uit het oude wiel.
  3. Omdat je de lagers nu toch uit de wielen hebt is het handig om ook hieraan meteen onderhoud te plegen en voorzien van extra lager olie.
  4. Plaats je (nieuwe) lagers en spacers in de nieuwe set wielen.
  5. Plaats nu de asjes terug door de wielen in het frame en geniet van veel plezierige kilometers.

>> Tip: Klik hier om skeeler wielen, lagers en skeelers te bestellen tegen de beste prijs en de hoogste korting!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *