Paleo dieet voor sporters: Voordelen, nadelen en volledige uitleg van de Paleo levensstijl!

Paleo dieet voor sportersHoe kun je de Paleo levensstijl combineren met intensief sporten en bestaat er überhaupt zoiets als een Paleo dieet voor sporters?

Het Paleo dieet is een eetpatroon gebaseerd op hoe onze voorouders aten en dus een kijkje in de keuken van de prehistorie.

Hoewel we ons nu in de 21e eeuw bevinden is ons menselijk lichaam weinig geëvolueerd of veranderd waardoor deze gedachte niet per se heel vreemd is.

Waarom zouden we nu dus een ander eetpatroon hebben dan onze voorouders vroeger hadden in het Paleolithicum?

Het paleolithicum of de oude steentijd is de oudste periode in de voorgeschiedenis van de mens en zijn materiële cultuur. (Wikipedia)

HET PALEO DIEET

Paleo dieetZoals gezegd is de Paleo levensstijl gebaseerd op hoe onze voorvaders in de prehistorie leefden en vooral aten.

In het Paleo dieet bestaan eigenlijk maar twee verschillende soorten voedingsstoffen, namelijk voedingsstoffen die optimaal zijn voor mensen en ingrediënten die niet optimaal zijn voor mensen.

De optimale voedingsstoffen zijn de ingrediënten die we al eten zo lang wij mensen hier op aarde zijn, meer dan vier miljoen jaar.

Het is ‘slechts’ van de afgelopen 10.000 jaar dat we ook niet optimale voeding tot ons nemen.

Helaas vertegenwoordigd dit wel het grootste deel van de voeding die we tegenwoordig eten in onze westerse wereld.

Denk bijvoorbeeld aan: granen, zuivel en peulen.

Juist omdat onze lichamen in de loop der tijd niet veranderd zijn hebben we ons simpelweg niet goed aangepast aan deze niet optimale voedingsstoffen en dit onze gezondheid en prestaties verminderen.

Aan de andere kant eten we ook al miljoenen jaren wel optimaal voedsel, zoals: groenten, fruit en magere proteïnen en hebben we ons hier volledig op aangepast.

Uit onderzoek is gebleken dat deze voedingsstoffen het beste passen bij onze menselijke behoefte.

PALEO DIEET VOOR SPORTERS

Hardlopen op een atletiekbaanWerkt het Paleo dieet ook goed voor sporters?

Ja, echter zij moeten wel een aantal kleine aanpassingen doen aan het dieet omdat zij meer van hun lichaam vragen dan onze prehistorische voorouders.

Want het urenlang uitputten van je lichaam vraagt om een aantal compromissen en het toevoegen van een aantal niet optimale voedingsstoffen aan je dieet.

Deze uitzonderingen kan ik waarschijnlijk het best in kaart brengen door de 5 belangrijke eetmomenten van duursporters kort met je door te nemen.

#1: ETEN VOOR HET SPORTEN

Ik raad atleten aan om tenminste 2 uur voor het sporten koolhydraten met een lage glycemische index (GI) te eten.

In deze maaltijd mogen ook een kleine hoeveelheid goede vetten en proteïnen hun opwachting maken.

Probeer tenminste 300 – 500 calorieën te eten in de uren voor je aan een intensieve duurtraining gaat beginnen.

Klik hier voor het Paleo Lifestyle programma met unieke recepten voor Paleo ontbijten >>

#2: ETEN TIJDENS HET SPORTEN

Sportdrank PoweradeTijdens lange of intensieve sportsessies is het belangrijk dat je blijft eten en dit kun je het best doen in de vorm van koolhydraten met een hoge GI en deze neem je dan meestal in vloeibare vorm.

Denk bijvoorbeeld aan de gelletjes en sportdranken die wielrenners tijdens etappes in de Tour de France massaal naar binnen werken.

Het is natuurlijk belangrijk om er eentje uit te zoeken die je ook daadwerkelijk lekker vindt om het moraal hoog te houden.

Bij inspanningen korter dan een uur hoef je geen koolhydraten te nemen, dan is goed hydrateren met water voldoende.

Let er op dat je bij langere inspanningen natuurlijk meer calorieën nodig hebt dan bij kortere trainingen en wedstrijden.

#3: DIRECT NA HET SPORTEN ETEN

De het eerste half uur na een intensieve sportprestatie kun je het beste een hersteldrank drinken waar zowel koolhydraten als proteïnen in zit.

Je kunt hiervoor dure kant-en-klaar drankjes aanschaffen, maar je kunt deze ook op een Paleo verantwoorde manier zelf samenstellen.

Dit doe je door de volgende ingrediënten te mixen tot een smoothie:

  • Vruchtensap
  • Banaan
  • 3 – 5 Eetlepels suiker of een suikervervanger
  • 3 Eetlepels proteïnepoeder
  • Een snufje zout
  • … je mag aan dit geheel altijd extra groente en fruit naar wens toevoegen

Het eerste half uur na een zware inspanning is de belangrijkste periode om goed te kunnen herstellen en direct spierherstel in te zetten, benut dit ook!

#4: VOEDING VOOR GOED HERSTEL

Pasta spaghetti bologneseLeg je focus de eerstvolgende uren op het eten van koolhydraten met een gemiddelde tot hoge GI en proteïne.

Juist nu is de tijd om niet optimale voedingsstoffen te eten die volgens de Paleo levensstijl eigenlijk not-done zijn.

Een bord pasta, brood, rijst, mais en andere ingrediënten zijn rijk aan glucose en helpen het herstelproces op gang.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook de volgende ingrediënten in fase 4 tot je nemen:

  • Rozijnen
  • Aardappels
  • Zoete aardappel
  • Yam (een wortelknol die vooral in Afrika belangrijk basisvoedsel is)

#5: TERUG NAAR HET NORMALE PALEO DIEET

Eet herstelvoedsel zo lang je lichaam erom vraagt, hoe lang dit is zul je zelf moeten aanvoelen maar dit komt gebruikelijk neer op 6 – 24 uur.

Hierna kun je weer terugkeren naar het normale Paleo dieet en weer optimaal voedsel eten tot het volgende intensieve sportmoment zich weer aandient.

Klik hier voor meer informatie over de Paleo levensstijl en hoe jij ook optimaal kunt eten >>

WAAROM IS DE PALEO LEVENSSTIJL GOED VOOR JE?

Gezondheid en fitheid gaan niet altijd hand-in-hand en veel sporters zijn helaas wel fit, maar niet gezond.

Men is vaak ziek of geblesseerd en raakt daarnaast snel overtraind waardoor sportprestaties uiteraard verslechteren.

Door de Paleo levensstijl verbeter je vooral je gezondheid op lange termijn.

Echter daarnaast heeft het volgen van het Paleo dieet nog een aantal voordelen:

  • Je krijgt een aantal belangrijke aminozuren binnen die spiergroei bevorderen.
  • Je hebt minder last van ontstekingen aan spieren en gewrichten wat bij fanatieke sporters uiteraard vaak voorkomt.
  • Je krijgt alleen voedingsstoffen binnen die je lichaam ook daadwerkelijk nodig heeft en geen andere (bewerkte) ingrediënten die er juist voor kunnen zorgen dat je ziek wordt.

PROBEER HET PALEO LIFESTYLE PROGRAMMA NU GRATIS UIT!

Paleo Lifestyle programmaWil jij ook:

  • Minder vaak ziek zijn?
  • Je energieker en fitter voelen?
  • Sneller in slaap vallen en langer doorslapen?
  • Van vage lichamelijke klachten en pijntjes afkomen?
  • Een strakker en gespierder lichaam krijgen?
  • … en nog steeds gewoon lekker eten?

Dan wil ik je aanraden het Paleo Lifestyle programma te downloaden en het 7 weken durende online coachingsprogramma te volgen.

Paleo coach Wendy Mijnheer leert je in deze training hoe je je ontbijt, lunch, tussendoortjes en diner stap-voor-stap Paleo kunt maken.

Je krijgt bovendien meer dan 2 uur aan videomateriaal, meerdere emails per week met tips en adviezen en unieke Paleo recepten als bonus.

Je kunt het programma ook 2 maanden GRATIS uitproberen, want dankzij de 60 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN START MET HET PALEO LIFESTYLE PROGRAMMA!

Inmiddels hebben ruim 5.000 oermensen dit programma gevolgd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.