Review: Oakley Radar EV Path Prizm [Beter dan dit wordt het niet!]

Met een unieke pasvorm, verbeterd zichtveld en de specifieke Prizm heeft Oakley met de Radar EV Path de lat weer hoger gelegd en is het simpelweg de beste sportbril.

In de afgelopen jaren is de Oakley Radar zonder twijfel de populairste sportbril voor skeeleraars, schaatsers en wielrenners geworden en met een goede reden!

De Oakley Radar EV Path is een bijzonder duurzame en lichtgewicht sportbril waar duizenden sporters dagelijks gebruik van maken.

Oakley Radar EV Path

Oakley Radar EV Path

Waar de originele Radar, geïntroduceerd in 2006 en de opvolger van de M-Frame, nog te lange pootjes had en slecht onder sommige fietshelmen paste en vooral aan de bovenzijde een slecht zichtveld had zijn deze problemen met de EV Path grotendeels opgelost.

De letters ‘EV’ staan dan ook voor expanded view en dit slaat op een verhoogde lens (± 5mm) om een beter zichtveld te bieden wanneer je je gezicht naar beneden hebt gebogen zoals met schaatsen, skeeleren en wielrennen het geval is.

Daarnaast is ook de ventilatie verbeterd door slimme luchtgaten in de pootjes in combinatie met een geventileerde lens.

Tot slot zorgen de nieuwe sport specifieke Prizm lenzen van Oakley voor extra contrast en een verbeterd zichtveld in specifieke condities.

Voor schaatsen kun je naar mijn mening het beste kiezen voor de Prizm Trail lens omdat deze vooral binnen in een ijshal en onder minder verlichte omstandigheden het juiste contrast kan bieden.

Als je zomers buiten gaat skeeleren of wielrennen zou ik kiezen voor de Prizm Black Polarized lens omdat deze onder fel zonlicht het beste zichtveld biedt.

Originele Radar vs. Radar EV

In vergelijking met de originele Oakley Radar sportbril is er aan de pasvorm van de EV weinig veranderd en hebben ze nog steeds dezelfde gebogen pootjes die perfect rond je gezicht passen.

Het rubber rondom het oorgedeelte, de zogenaamde earsocks, is nog steeds gemaakt van Oakley’s gepatenteerde rubber ‘Unobtanium’ wat beter blijft zitten naarmate je meer zweet.

Ook de neusvleugels zijn vervaardigd uit Unobtanium waardoor de bril nooit van je neus zal schuiven tijdens het sporten.

Hoewel de pootjes van de Radar EV en de fietshelmen zich wel hebben ontwikkeld kunnen ze bij sommige helmen nog wel in contact komen met de pootjes van de bril.

Originele Oakley Radar

Lens zit hoger in het frame

Omdat de lens ongeveer 5mm hoger is geworden in vergelijking met de originele Radar is het zichtveld aan de bovenkant opmerkelijk groter geworden.

Waar je voorheen gewend was om de bovenkant van het frame in het zichtveld te zien heb je daar bij de EV geen last meer van.

Ondanks het hogere frame en lens design is de Radar EV met 28 gram een gram lichter dan het origineel en dit is te danken aan uitgeholde ventilatiegaten.

Daarnaast bieden uiteraard ook de kleine ventilatiegaten in de lens een bijdrage in de gewichtsreductie en zorgen ze er met name voor dat het glas niet beslaat.

Het verhoogde frame betekent overigens wel dat je de oude Oakley Radar lenzen niet in de nieuwe Radar EV kunt gebruiken.

Prizm lenzen

Het frame van de Oakley Radar EV brillen is superieur maar een nóg groter verschil met andere sportbrillen fabrikanten wordt gemaakt in de lenzen, met name de Prizm lens.

Waar in het verleden een lens gekozen werd op basis van de lichtcondities zijn de Prizm lenzen meer gericht op specifieke sporten.

Denk bijvoorbeeld aan skiën, golfen, honkbal, wielrennen en mountainbiken en hoewel er geen specifieke lens voor skeeleren of schaatsen is kun je deze wel kiezen op vergelijkbare omstandigheden.

Zo is skeeleren erg vergelijkbaar met wielrennen omdat je beide sporten uiteraard veelal op dezelfde wegen en fietspaden beoefent.

Zoals eerder gezegd denk ik dat je voor schaatsen in een ijshal het beste de Prizm Trail lens of een volledig heldere lens kunt kiezen.

De Prizm Road lens is bijvoorbeeld speciaal ontworpen voor wielrenners en laat de textuur van de weg, de witte lijnen, omgeving en verkeerslichten er meer uitspringen.

Het nadeel van specifieke lenzen per sportdiscipline is uiteraard dat er niet voor iedere sport een lens gemaakt is en dat je deze minder goed voor verschillende doeleinden kunt gebruiken.

Het is uiteraard niet zo dat je met een lens bedoeld voor een andere sport niets meer kunt zien maar hij is dan niet op maat gemaakt voor dit specifieke doeleinde.

Een goede maar relatief dure oplossing is meerdere lenzen aanschaffen voor verschillende omstandigheden.

Je kunt ook een meer traditionele lens die is gebaseerd op wisselende lichtcondities aanschaffen.

Conclusie: 9/10

De Oakley Radar EV Path is de beste sportbril die verkrijgbaar is en krijgt daarom als eindcijfer een dikke 9.

Dankzij het lichte gewicht merk je bijna niet dat je hem op hebt waardoor je de Radar uren aaneengesloten kunt dragen, bijvoorbeeld tijdens een lange duurrit.

Het speciale Unobtanium rubber op de pootjes en de neusbrug zorgt ervoor dat de bril stevig op zijn plek blijft waardoor deze niet van je gezicht glijdt.

Daarnaast is er een ruime keuze uit hoogwaardige lenzen met een uniek zichtveld waardoor het overduidelijk is: De Oakley Radar EV Path is de beste keuze op het gebied van sportbrillen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *