Enkels trainen door met losse veters te skeeleren?

Hoe strak bind jij je skeelers onder, trek je de veters à la Sven Kramer 100x strak tijdens het onderbinden of laat je ze liever iets losser zitten om de bloedsomloop op gang te houden?

Skeelers onderbinden

Veters skeelers strakNatuurlijk is er ook een tussenweg tussen beide opties, wil je echter fanatiek skeeleren dan is het wel belangrijk om in ieder geval het gedeelte rond je enkel strak aan te trekken.

Het enkelgedeelte kan na het veteren nog een keer goed vast getrokken worden met de buckle die de meeste skeelerschoenen hebben.

Tip 1: Trek de veters onderaan je skeelers niet te strak zodat je tenen een beetje bewegingsvrijheid houden, maar trek het bovenste gedeelte van de veters wel strak om je enkel genoeg ondersteuning te bieden.

Tip 2: Als je de skeelers uitdoet haal dan de veters helemaal los, hierdoor kun je er bij de volgende rit makkelijker instappen.

Verschillend per skeelerschoen

Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor soort skeelerschoen je hebt.

Bijvoorbeeld bij een custom made schoen (op maat gemaakt), of volledig thermoplastische schoen zou je in principe zelfs zonder veters kunnen rijden omdat deze sowieso al strak rond je voet zit.

Voor de “normale” skeelers is het wel belangrijk om de veters goed aan te trekken, omdat je enkel die steun goed kan gebruiken.

Tip 3: Het kan handig zijn om in elke schoen twee veters te gebruiken, één om het lagere gedeelte bij je tenen minder strak af te binden en één om het gedeelte rond de enkel (laatste 3 veteroogjes) juist heel strak aan te trekken.

Het verschilt natuurlijk ook per afstand die je gaat skeeleren. Rijd je bijvoorbeeld een marathon dan zul je de veters iets minder strak doen dan wanneer je slechts een paar honderd meter hoeft te sprinten.

Enkels trainen met losse veters

Skeelerveters losTerugkomend op de titel van deze post, hoe kun je je enkels trainen door met losse veters te gaan skeeleren?

Omdat de skeelerschoenen van tegenwoordig (gelukkig) erg  hard en stevig zijn door het gebruik van carbonvezel hebben je enkels het minder te verduren dan in de slappe lederen schaatsschoenen van vroeger.

Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, verre van zelfs, maar feit is dat de spieren in die slappe schoenen meer kracht en stabiliteit nodig hadden om goed recht te kunnen skeeleren.

Dus is het een goede training om back to basic te gaan en deze situatie na te bootsen door een poosje met losse(re) veters te skeeleren.

Enkelspieren trainen

Enkelspieren trainenJe zult dan merken dat je enkelspieren constant moeten corrigeren, maar tegelijkertijd aan kracht zullen winnen.

Tip 4: Misschien overbodig om te vermelden, maar toch. Ga natuurlijk niet sprinten en slaloms rijden met losse veters, dit zijn je spieren niet gewend en hiervoor heb je echt meer stevigheid nodig.

Doe deze oefening af en toe eens om je spieren op te warmen tijdens de warming-up of juist om nog lekker 10 minuten rustig uit te rollen als cooling-down na de training.

Je zult echt merken als je dit een aantal keren doet dat je beenspieren en met name de spieren rond de enkel sterker zullen worden en jij dus nog meer stevigheid zult ervaren als je je skeelers wel volledig goed hebt vastgebonden.

Conclusie

Skeeleren met losse veters is een goed training voor je enkels, maar hoeft niet per se iets voor jou te zijn.

Probeer het een keer heel rustig en lukt het niet, of voel je je niet goed bij doe het dan vooral niet. Er zijn immers genoeg andere manieren om je enkelspieren te trainen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *