Sneller skeeleren in 10 stappen

      Geen reacties op Sneller skeeleren in 10 stappen

Sneller skeeleren in 10 stappenWord jij er ook altijd zo moe van dat je vrienden je voorbij racen op skeelers? Dan heb ik hier een stappenplan waarmee je krachtiger afzet en sneller gaat skeeleren.

Ik raad je aan om per skeelerrit één van de stappen te oefenen, zodat je je slechts op 1 ding hoeft te focussen en dan begin je natuurlijk bij nummer 1.

Je zult zien dat je per stap meer snelheid en een krachtigere afzet zult gaan ontwikkelen en als je alle stappen moeiteloos toepast zul jij juist degene zijn die je vrienden het nakijken geeft.

#1 Diep zitten

Probeer met een kniehoek van ongeveer 90 graden te rijden. Hiermee zet je makkelijker af met je complete skeeler en dus alle wielen in plaats van alleen het voorste wiel. Probeer je neus, knie en tenen in een rechte lijn te houden op het been waar je op rolt.

#2 Afzetten met alle wielen

Leer jezelf aan om alle 3 of 4 wielen op het asfalt te houden tijdens de afzet. Probeer de meeste kracht te zetten op het achterste wiel, want als je alleen met de punt afzet zul je niet alleen kracht verspillen, maar ga je ook minder snel.

#3 Zijwaarts afzetten

Het is belangrijk om zijwaarts af te zetten en niet naar achteren te trappen. Een zijwaartse afzet resulteert namelijk in een voorwaartse beweging en sneller skeeleren. Dit is een direct gevolg van stap 2, want een goede zijwaartse afzet doe je bijna altijd met alle wielen op de grond.

#4 Maak halve achten

Halve 8Blijf op één been rollen en maak met het andere been steeds halve achten (het cijfer 8 verticaal doormidden gesneden) en zorg ervoor dat beide skeelers constant in contact blijven met het asfalt.

Op het moment dat je je been weer naar binnen stuurt hoor je een licht schrapend geluid op het moment wanneer je het meest kracht zet.

Wanneer beide benen weer recht onder je heupen zijn herhaal je deze krachtige afzet en probeer ondertussen te genieten van de geweldige fitness workout die deze oefening oplevert.

#5 Strek je knie

Let erop dat je je knie altijd goed strekt aan het einde van de afzet. Doe je dit niet dan scheelt dit snel een paar centimeter contact met het asfalt en hiermee verlies je veel kracht en ga je minder snel skeeleren.

#6 Maak lange slagen

Skeeleren afzetProbeer niet te blijven sprinten, maar maak lange en rake slagen. Het is beter om het aantal slagen per minuut te verlagen en krachtiger af te zetten dan veel slagen waarbij je veel minder kracht levert.

Bovendien is het maken van minder slagen veel minder uitputtend.

Een leuke oefening om dit te trainen is om achter iemand te gaan skeeleren en het tempo van diegene te evenaren met de helft minder afzetten.

#7 Til je been niet ver op

Om krachten te sparen en sneller te skeeleren kun je het beste je afzetbeen niet te hoog van de grond af tillen na je afzet.

Je hoeft je been slechts enkele centimeters van het asfalt te tillen voordat je hem weer neerzet voor de volgende afzet.

#8 Zet je been recht neer

Been recht neerzettenZet je been altijd een klein stukje voor je en recht in de rijrichting neer in plaats van scheef naar de zijkanten. Stuur hierna je skeeler langzaam naar buiten om af te zetten.

Des te sneller je kunt skeeleren des te meer zijwaarts je je been neer kunt zetten. Bij een hogere snelheid kun je ook iets op de buitenkant van de wielen landen en meteen naar buiten sturen, dit heet een double push.

#9 Zet af met je heup

Als je je been bij de afzet volledig strekt vanuit het heupgewricht en het kniegewricht spreek je één van je grootste spiergroepen aan, namelijk je heupspieren.

Probeer dus echt vanuit je heupen al met kracht je been neer te zetten, hiermee maak je optimaal gebruik van je sterke heupspieren.

#10 Valbeweging

ValbewegingLaat de zwaartekracht je een handje helpen. Probeer echt van de ene skeeler op de andere skeeler te “vallen”.

Aan het einde van je afzet kun je proberen te wachten met je andere been neer te zetten tot je echt niet meer op je afzetbeen kunt staan.

Hiermee val je letterlijk op je volgende been en kun je door middel van deze val meer kracht en snelheid produceren.

Sneller skeeleren

Uiteraard hangt sneller skeeleren met meerdere factoren samen, zoals de staat van het wegdek en weersomstandigheden.

Maar ik hoop je hiermee een aantal tips en aandachtspunten mee te hebben gegeven, waardoor ook jij een betere en snellere skeeleraar wordt.

Heb je nog aanvullingen of verbeterpunten (hé ik weet ook niet alles) laat het dan vooral  weten in de reacties hieronder!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *