Is skeeleren gevaarlijk?

      Geen reacties op Is skeeleren gevaarlijk?

Spoedeisende hulpIs skeeleren een gevaarlijke sport om te beoefenen? Ja, om eerlijk te zijn wel, ieder jaar lopen veel skeeleraars typische skeelerblessures op.

Jaarlijks raken er ongeveer 40.000 skeeleraars en skaters geblesseerd tijdens het skeeleren, waarvan er ongeveer 5.000 op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis belanden.

Jaarlijks 400 skeeleraars opgenomen in het ziekenhuis

Van deze 5.000 gewonden worden er ongeveer 400 opgenomen in het ziekenhuis voor een langer verblijf.

Natuurlijk staat dit cijfer nog steeds in schril contrast met de 650.000 voetbalblessures die jaarlijks worden gemeld.

Toegegeven er zijn ook ongeveer 8x zoveel mensen die voetballen in Nederland dan mensen die skeeleren en inline-skaten, maar toch.

Ok terug naar de skeelerblessures, ongeveer 70% van de blessures ontstaan tijdens een rit op de weg, terwijl 30% wordt veroorzaakt bij het skeeleren op de baan.

Zoals mag worden verwacht ontstaan de meeste blessures na valpartijen (ongeveer 60%), de overige 40% zijn spierblessures, bijvoorbeeld door overbelasting, of na botsingen met andere skaters of verkeersdeelnemers.

Ernstige skeelerblessures

Skeelerblessure polsLaten we eens beginnen met de ernstigste blessures, van de bijna 5.000 skeeleraars die op de spoedeisende hulp worden binnengebracht heeft 24% een gebroken pols opgelopen.

Ongeveer 8% heeft een breuk in de onderarm en 5% heeft de hand of één of meer vingers gebroken.

Ondanks dat de meeste skeeleraars netjes een helm dragen worden er jaarlijks toch nog ongeveer 200 skaters met (zwaar) hoofdletsel binnengebracht op de SEH.

Schaafwonden en kneuzingen

Naast de bovengenoemde ernstige blessures komen er gelukkig veel vaker kleine pijntjes voor.

Denk hierbij aan schaafwonden, kneuzingen en verstuikingen na een valpartij, dit is normaal gesproken met een verband en ijs makkelijk te verhelpen.

Spierblessures

Tijdens het skeeleren worden vooral je bovenbenen zwaar belast, het komt dan ook geregeld voor dat er verrekkingen en/of scheurtjes (zweepslag) ontstaan in de bovenbeenspier.

Liesklachten komen ook geregeld voor bij inline-skaters, dit komt met name voor tijdens explosieve trainingen als starttrainingen.

Blessures aan de lies kunnen ook ontstaan als je uitglijdt op de skeelers, bijvoorbeeld als het wegdek nat is of door andere onvoorziene omstandigheden.

Ook veel skeeleraars hebben last van een slepende scheenbeenvliesontsteking, deze blessure ontstaat door langdurige overbelasting en veroorzaakt lichte pijn en stijfheid in het onderbeen.

Rugklachten

RugklachtenBijna elke schaatser en skeeleraar heeft wel eens pijn in de (onder)rug, dit wordt veroorzaakt door het langdurig rijden in de typische skeelerhouding. Meestal verdwijnt de pijn als je overeind komt.

Rugklachten kunnen echter ook veroorzaakt worden door zwakke rug- en buikspieren, waardoor de inline-skater de skeelerhouding niet vol kan houden.

Wanneer de klachten na een rustperiode echter nog niet weggaan, of de pijn uitstraalt naar de armen en benen en er krachtsverlies optreedt, dan is het aan te raden om een dokter te raadplegen.

Het is altijd aan te raden om de spieren in de rug en de buik goed te trainen, samen met de algehele conditie van de skeeleraar kan dit veel (rug)blessures voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen

Niet elke skeelerblessure is te voorkomen, maar een aantal dingen kunnen met goede bescherming wel worden voorkomen.

Ten eerste, draag altijd een helm tijdens het skeeleren, je hoofd is de machinekamer van je lichaam en die wil je wel goed beschermen toch?

Ook het dragen van polsbeschermers is aan te raden, omdat je onbewust altijd je armen vooruit zult steken om de val op te vangen. Als je dan geen polsbeschermers draagt kun je gemakkelijk je polsen breken.

Het dragen van knie- en elleboogbeschermers is ook aan te raden, echter kunnen deze beschermers je wel belemmeren in je bewegingsvrijheid.

Hierin moet je voor jezelf de afweging maken of het risico om te vallen groot genoeg is om iets minder bewegingsvrijheid te hebben. Beginnende skeeleraars kunnen echter bijna niet zonder deze beschermers.

Skeeleraars in het verkeer

Skeeleraars in het verkeerAls skeeleraar en skater wordt je volgens de Nederlandse wet gezien als ‘voetganger’, hoewel je meestal sneller zult rijden dan de meeste fietsers.

Houd daarom rekening met het overige verkeer en steek daarom niet zomaar over, omdat je van sommige automobilisten geen voorrang zult krijgen.

Hoewel het luisteren van muziek erg ontspannend kan zijn tijdens het skeeleren is dit niet verstandig, probeer in ieder geval het volume laag te houden zodat je het verkeer goed kunt horen aankomen.

Rust beter dan trainen?

Ja je leest het goed, het kan in veel gevallen beter zijn om even rust te nemen dan te gaan trainen.

Om je oververmoeide spieren door het vele skeeleren de kans te geven om te herstellen en blessures voorkomen is het belangrijk om je spieren ook deze tijd te geven.

Natuurlijk kun je niet alle skeelerblessures met rust kunnen voorkomen of verhelpen, dit geldt echter wel voor veel spierblessures.

Als laatste tip wil ik je meegeven: “Luister naar je lichaam”. Als je je te vermoeid voelt kun je het beste een rustpauze inlassen om (zware) spierblessures en mogelijke valpartijen te voorkomen.

Be safe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *